voorbehouden erfdeel ouders/grootouders?

hardlife
Topic Starter

voorbehouden erfdeel ouders/grootouders?

#1 , 06 mei 2009 15:39

Vraagje :

Het voorbehouden erfdeel van de ouders die de decujus overleven bedraagt voor elk van de ouders 1/4.

Klopt mijn redenering : dit voorbehouden erfdeel komt hen slechts toe in zoverre zij nog in leven zijn. Plaatsvervulling in de opgaande lijn is immers niet mogelijk, waardoor een grootouder van een reeds vooroverleden ouder nooit aanspraak kan maken op dit voorbehouden deel.

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 06 mei 2009 18:25

Het meeste wat U schrijft is "elk afzonderlijk" juist, maar het rammelt nogal in het geheel. Plaatsvervulling gaat idd alleen naar beneden, maar wat U de reserve van de ouders noemt, is eigenlijk een reserve van de ascendenten in elke lijn.

Ik kan hier al de regels van erfenisordes opschrijven en die van de voorbehouden delen, maar dan zijn we eventjes zoet.

Ik veronderstel dat U één concreet geval op het oog heeft.
Bijgevolg eerst graag een antwoord op: zijn er kinderen?
Zijn er ouders, grootouders of verder langs vaderskant en langs moederskant?
Zijn er broers en zusters?

We moeten eerst weten in welke orde de erfgenamen zitten en wie er dus erft zonder testament.

(hopelijk is uw overledene ongehuwd...)

j.demoor

#3 , 08 mei 2009 10:02

“Art.915.De giften bij akten onder de levenden of bij testament mogen de helft van de goederen niet overschrijden, indien de overledene, bij gebreke van kinderen, in de vaderlijke en in de moederlijke lijn een of meer bloedverwanten van de opgaande lijn achterlaat; en drie vierden, indien hij slechts in één lijn bloedverwanten van de opgaande lijn achterlaat.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Zie verder art.748 en 749 B.W.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”