wantrouwen geldbeheer grootmoeder

Adonis82
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

wantrouwen geldbeheer grootmoeder

#1 , 19 aug 2018 17:07

Grootmoeder is als enige van de 2 grootouders nog levend. Haar 2 kinderen zijn verwikkeld in een ruzie die nooit is bijgelegd. Elk van de 2 heeft een goed contact met hun moeder, maar onderling praten de 2 kinderen niet meer. Grootmoeder is niet goed te been, en kan al meer dan 10 jaar geen eigen inkopen meer doen bij de supermarkt.

Kind 1 dat vlakbij woont gaat al 10 jaar inkopen doen in de supermarkt, en krijgt hiervoor de bankkaart van de moeder mee.
Kind 2 weet dit, maar is zeer argwanend of die inkopen wel ter goeder trouw gebeuren. Of er bvb niet meer geld verkwist wordt voor persoonlijk gebruik.

Vooral omdat kind 1 levenslang nooit heeft willen werken, en met 1 beperkt inkomen van de partner toch 2 kinderen naar de universiteit moest sturen.

Wanneer grootmoeder sterft, wil kind 2 via een notaris een uitgebreid onderzoek laten doen naar het geldbeheer van de afgelopen 2 decennia.
Maar vanaf wanneer is er sprake van diefstal? Ik denk dat zoiets moeilijk te bewijzen is. Kind 1 heeft bvb de zwakke geestesgesteldheid van grootmoeder al gebruikt om haar te verleiden tot een schenking van bouwgrond. Dan is de brug naar diefstal via de bankkaart niet meer zo groot.

Ikzelf maak deel uit van de kleinkinderen. Ik hoop dat na het overlijden blijkt dat er niets aan de hand is of was. Want als dat wel zo blijkt, zijn er verhoudingen onder de kleinkinderen voor goed om zeep geholpen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38603

#2 , 19 aug 2018 17:22

Zolang grootmoeder niet dement is kan er geen bewindvoerder worden aangesteld.
Dus als u als meerderjarige vindt dat grootmoeder problemen heeft kan u via vrederechter die procedure opstarten.
Uiteraard kunnen de kinderen dat ook.

Adonis82
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 aug 2018 17:44

Zolang grootmoeder niet dement is kan er geen bewindvoerder worden aangesteld.
Dus als u als meerderjarige vindt dat grootmoeder problemen heeft kan u via vrederechter die procedure opstarten.
Uiteraard kunnen de kinderen dat ook.
Niet dement, maar wel slecht te been. Ik lees hier dat gehandicapten, verslaafden en dementen in aanmerking komen

https://www.leggle.com/juridisch-advies ... el-en-niet

Ik weet niet of de wet iemand die niet in staat is om meer dan 100m te wandelen aanschouwt als iemand met een handicap.
Maar ik kan me voorstellen dat dit een heel frequent voorkomende situatie is, en ik vraag me af hoe mensen er doorgaans mee omgaan. Vooral als er wantrouwen is onder de kinderen.

Het aanstellen van een bewindvoerder is een procedure die volgens mij nog meer olie op het vuur zou gooien, omdat het een vermoeden geeft van wantrouwen.
Momenteel geeft grootmoeder gewoon de bankkaart in vertrouwen mee. Grootmoeder gaat echter nooit naar de bank (gaat niet) en heeft uiteraard geen internet om daar de uittreksels in de gaten te houden.

Ik las zonet ook dat via het aanstellen van een notaris slechts voor de afgelopen 10 jaar rekeninguittreksels kunnen worden onderzocht. We zijn vooral bezorgd over zaken die meer dan 10 jaar geleden gebeurd zijn

Reclame

Franciscus
Berichten: 38603

#4 , 19 aug 2018 17:47

Het andere kind kan altijd eens vragen dat iemand van de bank langskomt bij moeder om ook een volmacht op de rekening te krijgen.
Dan hebt u gegevens vanaf nu.

Thomas Morus
Berichten: 5933
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 19 aug 2018 18:00

Er zijn univ professoren die nooit hebben kunnen lopen.
Toch zijn ze niet dement en handelingsbekwaam.
Een notaris gaat nooit dergelijk onderzoek doen.
U zal zelf bewijzen moeten verzamelen, een advocaat zoeken en de tegenpartij dagvaarden.
In fine zal een Rechter dan vonnissen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Adonis82
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 aug 2018 18:33

U zal zelf bewijzen moeten verzamelen, een advocaat zoeken en de tegenpartij dagvaarden
Zonder volmacht gaat dat niet. En als we nu bij grootmoeder een volmacht moeten vragen met het motief "we vertrouwen uw ander kind niet" zal dat de ruzie enkel nog verder doen escaleren.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”