Slim omgaan met successierechten

Adonis82
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Slim omgaan met successierechten

#1 , 18 aug 2018 12:38

Mijn ouders hebben een mooi vermogen en ik vraag me af hoe we in de toekomst het slimste kunnen omgaan met belasting bij een erfenis.
Er zijn 2 kinderen om het onder te verdelen. De ouders bezitten 3 huizen. 2 in België met samen een waarde van ongeveer 800 000 euro. En 1 in Spanje, met een waarde van ongeveer 200 000 euro.

Laten we stellen dat elk kind 500 000 euro aan onroerend goed zal erven. Los van gelden op spaarrekeningen, maar ik denk dat dat meevalt.

Als ik dit zo eens lees https://belastingen.vlaanderen.be/tarie ... partners-0 lijkt het me dat ik 3% zou betalen op de eerste 50 000 (1500 euro), 9% op de volgende 250 000 (22 500 euro) en 27% op de 200 000 die nog rest (54 000). Da's in totaal 78 000 euro op een erfenis van 500 000, voor elk van de kinderen.

Valt het pand in Spanje onder Belgisch erfrecht of niet? Ik heb geen idee over Spaans erfrecht.

Wat gebeurt er als een van de kinderen gedomicilieerd is op een van de 3 adressen?
Ik ben zelf van plan om een woning te kopen. Vroeg me af of mijn ouders op hun oude dag (ze zijn nu nog niet oud) bvb een woning aan een kind kunnen schenken, en of daar kosten aan zijn. Voorlopig is dat niet zo interessant omdat de woningen huuropbrengst opleveren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 18 aug 2018 15:02

Het pand in Spanje valt ook onder het Belgische erfrecht : ' vermogen wereldwijd'. Eventuele rechten betaald in Spanje kunnen hier in mindering komen.

Om het hoge tarief van 27 % te vermijden, kunnen uw ouders tijdig beginnen met schenkingen te doen aan de kinderen, met behoud van vruchtgebruik. Dwz. dat huuropbrengsten nog naar hen gaan. Wanneer om de drie jaar een stuk , vb. 1/4 , wordt geschonken, betaalt men telkens de laagste schenkingsrechten.
Weet wel, wanneer u een woning -of een deel - geschonken hebt gekregen, uw fiscale aftrek bij aankoop van een woning beperkt wordt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”