trouwen en erven

tweety
Topic Starter
Berichten: 10

trouwen en erven

#1 , 04 mei 2009 19:02

Alle hulp is welkom. We geraken er maar niet uit.
Mijn vriend is 10 jaar gescheiden, hij is nog steeds zijn huis aan het afbetalen. Op de akte staat zijn naam en als er iets gebeurt zijn ouders. Nu hebben we een relatie en willen een beetje alles in orde maken moest er iets gebeuren met hem en mij. Met mede dat ik niet uit het huis kan gezet worden als hij er niet meer is maar ook als ik wil verhuizen dat ik geen toestemming moet vragen aan ouders of zusters om het huis te verkopen. We hebben al zoveel verschillende dingen gehoord dat we meer en meer verward geraken. Dank u op voorhand

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 04 mei 2009 19:17

Lieve tweety,

Eerst en vooral : laat jullie registreren als wettelijk samenwonenden op het gemeentehuis.

In dat geval is er de wettelijke regeling dat bij overlijden de partner automatisch het vruchtgebruik over de gezinswoning verwerft. Dit wil zeggen dat Uzelf levenslang in die woning kan wonen , zonder dat iemand U dat kan beletten. U bent wel geen eigenaar. Dat is , indien er geen kinderen zijn , voor zijn familie.
U kan verder een testament maken waarbij jullie elkaar meer geven. Hij kan vb. U meer geven en dat afpakken van zijn ouders en familie. Zo kan hij het huis volledig aan U geven zodat U niet afhankelijk bent van anderen om het eventueel te verkopen.

U moet dus wel iets ondernemen , minstens registreren als samenwonenden. En waarom zouden jullie niet trouwen als de relatie zo ernstig en stabiel is? Weet ook dat kinderen de zaak weer kunnen wijzigen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

tweety
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 04 mei 2009 20:30

Daar hebben we ook aan gedacht. Maar moet er dan een huwelijks contract opgesteld worden. Want sommige beweren dat gewoon trouwen niet voldoende is.

Reclame

wolf2
Berichten: 2071

#4 , 05 mei 2009 18:16

"maar ook als ik wil verhuizen dat ik geen toestemming moet vragen aan ouders of zusters om het huis te verkopen."


Als U dat OOK wil, komt U inderdaad met vruchtgebruik alleen niet toe.

Dan zie ik maar één oplossing: trouwen met een huwelijkscontract waar een verblijvingsbeding in zit (al dan niet ingebakken in een keuzebeding; al dan niet 'met last'): als hij dan het huis in de gemeenschap inbrengt, kan het helemaal van U worden als U dat dan kiest.

tweety
Topic Starter
Berichten: 10

#5 , 05 mei 2009 19:34

U vind me misschien een domoor maar ik voel me niet thuis in zulke situaties. wat bedoeld u met verblijvingsbeding en keuzebeding ?
sorry voor de last!!! bedaknt voor jullie antwoorden.

wolf2
Berichten: 2071

#6 , 06 mei 2009 18:06

Een verblijvingsbeding betekent dat 2 gehuwden afspreken (in een huwelijkscontract) dat als één van hen sterft, de andere alle goederen krijgt. Men noemt dat dikwijls " wie het langst leeft, alles heeft" of nog korter: langst leeft, al heeft.

Dat is een manier om GEMEENSCHAPPELIJKE kinderen volledig uit de erfenis uit te schakelen. Die kinderen erven nog wel, maar er zit niets in de erfenis: de goederen gaan over op basis van het huwelijskcontract naar de langstlevende en niet op grond van de erfenis.

Eventueel kan men dat beperken tot alleen de onroerende of tot alleen de roerende goederen. De andere goederen vallen dan wel in de erfenis.

Om het de langstlevende nog egmakkelijker te maken en omdat men ook niet kan vorospellen welke fiscale wetten zullen gelden bij het eerste overlijden, kan men ook een keuzebeding in dat huwelijkscontract zetten: de langstlevende mag dan kiezen uit een opgesomde lijst van mogelijkheden:
* volledig verblijvingsbeding
* enkel roerend
* enkel onroerend
* toch wettelijk stelsel
* enzoverder.

Om dan ook nog eens de fiscale gevolgen te verminderen, maakt men daar soms een "keuzebeding onder last" van. Dat is afgekeken van het Nederlands systeem en bevat wat rekentruukjes. Men betrekt er de kinderen wel al in: ze zullen in dit geval zeker iets ervan bij het tweede overlijden, daardoor kan er een aftrek gebeuren bij het eerste overlijden.

Bij een "langst leeft al" hebben de kinderen geen enkele zekerheid of er nog iets zal overschieten bij het tweede overlijden.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”