HUIS GEKOCHT VOOR HUWELIJK WAT MET ERFENIS

GJP599
Topic Starter
Berichten: 1

HUIS GEKOCHT VOOR HUWELIJK WAT MET ERFENIS

#1 , 04 mei 2009 19:06

We zijn 20 jaar gehuwd. 2 maanden VOOR ons huwelijk hebben we een huis gekocht ieder voor de helft en werd de akte verleden. Samen hebben we een zoon uit ons huwelijk. Ikzelf heb ook nog een zoon uit mijn eerste huwelijk.
Na ons huwelijk hebben we een schenking onder echtgenoten afgesloten. Heeft mijn man het volledig vruchtgebruik van ons huis indien ik als eerste kom te overlijden? Kan mijn zoon uit een vorig huwelijk mijn man verplichten zijn deel uit te betalen?
Wat kunnen we doen om dit te voorkomen? We zouden willen dat de langslevende kan genieten van alles en dat de kinderen moeten wachten tot we beiden gestorven zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 04 mei 2009 19:28

Beste ,

U heeft twee kinderen uit verschillende huwelijken. U moet die gelijk behandelen wat betreft uw erfenis ( binnen de wettelijke mogelijkheden).
Dat wil zeggen : U kan geen van uw kinderen niet onterven.
Bij uw overlijden bekomt uw man zeker het vruchtgebruik over de gezinswoning; dat kunnen uw kinderen hem nooit afpakken. Hij kan ongestoord blijven wonen. Hij kan niet verplicht worden iemand iets uit te betalen. Dat is gewoon de wettelijke regeling.
U heeft wel een schenking onder echtgenoten afgesloten. Dat kan door de zoon uit eerste huwelijk aangevochten worden. Hij heeft namelijk recht op minstens 1/3 van uw nalatenschap.Dit is uiteindelijk 1/6 van de woning - in blote eigendom. Indien dit 1/3 niet voorhanden is , zal de schenking onder echtgenoten verminderd worden tot dat bereikt is.
Zou dit niet zo gebeuren , en U overlijdt als eerste , komt dit neer op een onterving van uw oudste kind.
U moet niets doen. Stel dat U als eerste overlijdt , behoudt uw man zijn deel in de woning en bekomt dus minstens het levenslange vruchtgebruik op de ganse woning. Daar kan niemand iets tegen doen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”