nalatige notaris

rscherens
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

nalatige notaris

#1 , 02 jul 2018 18:51

Wij zijn met 5 erfgenamen van een overleden neef, wij hebben een notaris aangesteld om de erfenis af te handelen. de Notaris heeft iedereen een gezamenlijke volmacht laten tekenen.
datums:
-overlijden: eind januari 2018
-aangifte bij notaris:10 februari 2018
-volmacht notaris: 6 maart 2018
Zijn opdracht is: verdeling en vereffening van de erfenis die bestaat uit de volgende bestanddelen.
1)het verzamelen van de financiële bezittingen, aandelen, spaarrekeningen, effecten,verzekeingen
2)verkopen van een onroerend goed slecht op 20 juni te koop gesteld en niet verkocht
3) de aangifte bij de successierechten. volgens het kantoor voor successie rechten is er nog niets aangeven op 2 juli 2018
Er is dus nog niks in orde terwijl de successierechten al moesten aangeven zijn.

Mijn vraag: wat kan ik doen om die Notaris te laten doorwerken en riskeer ik een boete door een late aangifte

vriendelijke groeten

Roger

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 02 jul 2018 20:10

Zo een zaken kunnen aanslepen. Bij mijn moeder die moest erven van een neef heeft dat 2 jaar geduurd omdat er 1 erfgenaam in het buitenland woonde (Thailand)
Bij jullie loopt de zaak nog maar 4 maanden. Dus geduld.

Rica
Berichten: 303

#3 , 13 jul 2018 23:00

Successierechten die te laat betaald worden zullen m.i. sowieso boete veroorzaken...
Ik weet dat een notariskantoor (enkele jaren geleden) de boel liet aanslepen en dat de erfgenamen voorstelden om de successierechten zelf al te betalen. Reactie van die notaris: die boete is geen probleem, er is geld genoeg in de nalatenschap...
Ja, het gaat niet om zijn geld hé... Notarissen, breek mij de mond niet open... Maar of je er iets tegen kan doen...? Ze beschermen mekaar vrees ik...

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”