Verwerping erfenis

josi
Topic Starter
Berichten: 551

Verwerping erfenis

#1 , 22 apr 2009 09:30

Mijn vriend heeft de erfenis van zijn vader verworpen daar er veel schulden waren.
Nu krijgt hij een brief van het ministerie van financien waarin staat dat hij moet ondertekenen om een bepaald bedrag dat zijn vader nog terug te krijgen heeft te ontvangen.
Nu dacht hij dat wanneer je de erfenis verwerpt je ook geen recht meer hebt op bepaalde tegoeden.
Hij wil dit bedrag eigenlijk ook niet maar vraagt zich af of hij een rekening van een goed doel(bvb een dierenasiel of steun tegen kanker) mag opgeven want het is zonde om dit zomaar aan de staat te laten!
Graag raad.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 22 apr 2009 11:24

Opletten met zo'n affaire.
Het aanvaarden van éénder welk tegoed in de erfenis annuleert de verwerping. Laat de fiscus weten dat hij de nalatenschap heeft verworpen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#3 , 22 apr 2009 13:00

Hij heeft deze erfenis dus verworpen en heeft al de papieren van de burgerlijke griffie.
Zijn vraag is dus of dat geld niet kan overgeschreven worden op rekening van een goed doel via het ministerie.Hij wil niks van deze som voor zichzelf.
Kwestie om het geld niet daar te laten waar het niet nodig is!

Reclame

wolf2
Berichten: 2071

#4 , 22 apr 2009 19:51

Nu dacht hij dat wanneer je de erfenis verwerpt je ook geen recht meer hebt op bepaalde tegoeden.

Hij denkt juist.

Als hij als erfgenaam verwerpt, kunnen alleen de wél aanvaardende erfgenamen (*) beslissen wat ze met dat geld doen.
Als ieder familielid verwerpt, is er nog de staat als laatste wettelijke erfgenaam. Als die ook verwerpt (wat waarschijnlijk is), worden zijn schuldeisers (deels) uitbetaald en is de zaak gesloten.



(*) zijn ouders + zijn broers/zusters en hun afstammelingen
zijn tantes/nonkels en hun afstammelingen
de tantes/nonkels van zijn vader en moeder

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”