erfopvolging

hobo
Topic Starter
Berichten: 40

erfopvolging

#1 , 21 jun 2018 04:41

1) Notaris heeft mij niet geïnformeerd over zijn kosten bij de afhandeling van het dossier. Heb nu alleen €450 betaald voor akte van erfopvolging. Waaraan kan ik mij nog verwachten ? Is er een vast tarief of betaalt men in verhouding tot de waarde van de nalatenschap ?

2) Normale periode voor indienen van het successiedossier is 4 maanden. Er zijn reeds 3 maanden verlopen (notaris heeft getreuzeld of is die periode normaal ?) Kan dit in bepaalde gevallen verlengd worden en heeft dit een verhoging van de te betalen successierechten voor gevolg ?

3) Wanneer dienen de successierechten precies betaald te worden ? Op het ogenblik van de verdeling van de nalatenschap bij de notaris of nadien ?

Ik zou een antwoord erg appreciëren want ik krijg tegenstrijdige antwoorden van officiële instanties.

met dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
AndyU
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 jun 2018 11:02

1) De kosten fluctueren enorm. Er is een systeem van degressieve percentages naar gelang de hoogte van de nalatenschap. Meer info is hier te vinden: http://plusmagazine.knack.be/recht-en-g ... 57599.html
Daarnaast kunnen nog allerlei kosten aangerekend worden indien er opzoekwerk is naar nog onbekende erfgenamen.

2) Indien de termijn van 4 maanden overtreden wordt, zal er een boete aangerekend worden en deze is hoog! Afhankelijk van hoeveel te laat u bent, zal het tussen de 5% en 20% van de erfbelasting zijn. Deze is volledig ten laste van de erfgenamen en kan niet verhaald worden op een traag werkende notaris.

U kunt uitstel vragen; er is op dit moment een soort gedoogbeleid waar kleinere uitstelperiodes van maximaal 2 maanden kosteloos zijn indien de erfenis als "complex" beschouwt wordt, terwijl boven de 2 maanden u minimaal 1% extra belasting zal moeten betalen. U zal dit met de notaris moeten bespreken, want naar alle waarschijnlijkheid zal hij dat moeten doen. Ik neem aan dat aangezien de erfenis verdeeld zal worden, meerdere erfgenamen er zijn en dus de erfenis als complex kan bestempeld worden.

3) Dit gebeurt bij de uiteindelijke verdeling van de nalatenschap bij de notaris. De notaris zal automatisch de erfbelastingen aftrekken van het te erven bedrag indien er voldoende valuta aanwezig is.

hobo
Topic Starter
Berichten: 40

#3 , 21 jun 2018 12:01

AndyY,

Heel erg bedankt voor snelle reactie. Ik heb nu meer vernomen dan hetgeen mij werd medegedeeld door notaris !

Ik hoop dat nu alles vlot verloopt en dat ik een beetje rust vind.

mvg

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 21 jun 2018 13:31

Nog niet panikeren. Als hij alle gegevens bezit, is de aangifte zelf meestal op één dag in orde. Het kan dus nog altijd prima in orde komen.
De betaling van de erfbelasting moet geburen binnen de 6 maanden na overlijden, tenzij de Registratie een later e datum opgeeft.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 24 jun 2018 15:05

Vraag eens na bij de notaris wat hem er nog van tegenhoudt om die aangifte te doen ?

U moet ze ook nog ondertekenen
Kan lastig worden met vakantie-periode in verschiet ...

hobo
Topic Starter
Berichten: 40

#6 , 26 jun 2018 08:29

Aangifte is nogal complex. Heb Akte van Erfopvolging ontvangen van notaris. Ik moet die akte doorsturen naar 8 banken/financiële instellingen. Probleem : deze laatsten willen de handtekening van de 3 erfgenamen (ik als partner en twee kinderen). Eén van de kinderen wil geen contact = wil niet tekenen !

Dit lijkt mij een impasse, ik panikeer omdat er al 3 maanden verstreken zijn. Ik moet dringend bij de notaris, maar het is heel moeilijk met haar te spreken. Ik wordt steeds doorverwijzen naar een bediende. Is dit de normale gang van zaken ? Van notaris veranderen lijkt mij ook geen optie.

Wat moet ik doen ??

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 26 jun 2018 10:34

Niets weerhoudt u of de notaris om de aangifte al in te dienen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”