onder voorlopig bewind

DekokS
Topic Starter

onder voorlopig bewind

#1 , 05 apr 2009 12:52

Kan een man onder voorlopig bewind bij testament al zijn goederen legateren aan zijn zus wanneer hij (ongehuwde) vader is van één kind?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 05 apr 2009 17:55

In een testament kan iedereen ALLES legateren aan om het even wie.
Een erflater hoeft geen rekening te houden met voorbehouden erfdelen.
Het is aan de erfgenaam met een voorbehouden erfdeel om de inkorting te vragen = "ik wil mijn voorbehouden deel" (kind, echtgenoot, ouder, naargelang de omstandigheden). Niemand zegt ten andere dat de erfgenaam nog zal leven als de erflater overlijdt...

In dit geval is de toestemming van de vrederechter vereist.

Beeck

#3 , 15 apr 2009 02:19

Is er een specifieke procedure voor iemand die onder voorlopig bewind is gesteld?

Reclame

jayjay15

#5 , 19 apr 2009 23:44

Volgens de cursus van Prof. Verschelden, kan een persoon onder voorlopig bewind geen testament opstellen en zijn voorlopige bewindvoerder mag dit evenmin in zijn plaats doen, daar het om een rechtshandeling gaat met een specifiek persoonlijk karakter. Cf. p. 44 / 126. van de cursus.

Ik vermoed dat u ook zijn lessen hebt gevolgd, daar ik net dezelfde opdracht heb voor de praktische oefeningen! :-)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”