schenking

bas
Topic Starter
Berichten: 10

schenking

#1 , 11 apr 2009 18:24

ik heb een gift van mijn ouders gekregen ovv een obligatie op een effectenrekening ; stel dat ik overlijd , ik heb 1 kind en ben gehuwd met een huwelijkscontract ; kan het zijn dat die schenking integraal naar mijn kind gaat ? of gaat die gift voor de helft naar mijn echtgenoot en voor de helft naar mijn volwassen kind? of gaat die gift integraal naar mijn echtgenoot?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 11 apr 2009 19:04

Bewezen schenkingen behoren tot het eigen vermogen , tenzij in het stelsel van algemene gemeenschap.
Bij algemene gemeenschap gaat die schenking op in de totaliteit van alle tegoeden. Uw man heeft de helft hiervan , U de andere helft.
In de andere gevallen gaat de schenking in blote eigendom naar uw kind(eren), terwijl uw man het vruchtgebruik heeft , in casu de intrest. Dat is de regel : het deel in de gemeenschap plus de eigen goederen maken de nalatenschap uit. Hiervan gaat de blote eigendom naar de kinderen, en het vruchtgebruik naar de overlevende echtgenoot.

Hebt U speciale clausules in uw huwelijkscontract?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”