Kan ik mijn deel opeisen?

weethetnietje
Topic Starter

Kan ik mijn deel opeisen?

#1 , 07 apr 2009 15:26

Mijn vader is in 2002 gestorven. Het huis was zo verdeeld :

Helft van mijn vader en andere helft van mijn moeder.
Ben enig kind.

Mijn moeder heeft de 1/2 geerfd van mijn vader en ik ook de 1/2.

Nu heeft zij het vruchtgebruik van mijn deel.

Heb nu geld nodig , kan ik haar vragen mijn deel uit te betalen? Wat kan ik doen?

In afwachting,

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 07 apr 2009 16:13

De woning was de gezinswoning van uw ouders. U heeft een deel in blote eigendom geërfd van uw vader , terwijl uw moeder het vruchtgebruik heeft. Dit wil zeggen dat zij levenslang in die woning kan blijven wonen zonder dat U haar kan laten uitzetten. U kan uw moeder ook niet verplichten U uw deel in de gezinswoning uit te betalen. Indien uw moeder daar toch zou toe bereid zijn , is het af te raden. Het is een nadelige en voor U dure oplossing
Waren er geen andere tegoeden in de erfenis van uw vader? Indien er gelden waren in zijn nalatenschap , kan U die wel opvragen. U kan een bedrag in blote eigendom laten omzetten in volle eigendom, met een coëfficiënt volgend de leeftijd van uw moeder. U betaalt ahw. het vruchtgebruik in één keer aan uw moeder.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

weethetnietje
Topic Starter

#3 , 07 apr 2009 16:22

De woning was de gezinswoning van uw ouders. U heeft een deel in blote eigendom geërfd van uw vader , terwijl uw moeder het vruchtgebruik heeft. Dit wil zeggen dat zij levenslang in die woning kan blijven wonen zonder dat U haar kan laten uitzetten. U kan uw moeder ook niet verplichten U uw deel in de gezinswoning uit te betalen. Indien uw moeder daar toch zou toe bereid zijn , is het af te raden. Het is een nadelige en voor U dure oplossing
Waren er geen andere tegoeden in de erfenis van uw vader? Indien er gelden waren in zijn nalatenschap , kan U die wel opvragen. U kan een bedrag in blote eigendom laten omzetten in volle eigendom, met een coëfficiënt volgend de leeftijd van uw moeder. U betaalt ahw. het vruchtgebruik in één keer aan uw moeder.
Ok, gelden heb ik al gekregen. Het is niet dat ze moeilijk doet. Alleen dacht ik mijn deel van het huis te kunnen krijgen.

Kunt u me iets simpelder uitleggen met: een bedrag in blote eigendom laten omzetten in volle eigendom, met een coëfficiënt volgend de leeftijd van uw moeder. U betaalt ahw. het vruchtgebruik in één keer aan uw moeder? Dit is wat ingewikkeld sorry?
Alvast bedankt.

Reclame

wanton

#4 , 07 apr 2009 20:53

Van de nalatenschap van uw vader heeft U één en ander bekomen in blote eigendom(BE) , dwz. het bezit van het goed. Uw moeder heeft levenslang vruchtgebruik(VG) , dwz. het genot , het dagelijks gebruik van hetzelfde goed. Geen van beiden beschikt dus over het goed in zijn totaliteit , onder welke vorm het goed zich voordoet.
Voorbeeld : u heeft 10.000 € in BE, moeder heeft VG. Het geld/goed staat op uw naam en moeder krijgt de intrest zolang zij leeft.
Wanneer U wenst om dit VG in één keer te regelen , wordt gezien naar de leeftijd van moeder volgens de sterftetabellen.
Is moeder 60 jaar , krijgt zij 6000 € en jij 4000 €.
Is moeder 75 jaar , krijgt zij 3800 € en jij 6200 €.

Bovendien , wanneer jij nu uw deel van blote eigendom in de woning zou uitbetaald krijgen , is dit in uw nadeel door deze verdeling. Ook wordt uw moeder terug volledig eigenaar , wat meer successierechten voor U betekent als zij komt te overlijden.
Ik zou een andere oplossing zoeken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

weethetnietje
Topic Starter

#5 , 08 apr 2009 10:49

Van de nalatenschap van uw vader heeft U één en ander bekomen in blote eigendom(BE) , dwz. het bezit van het goed. Uw moeder heeft levenslang vruchtgebruik(VG) , dwz. het genot , het dagelijks gebruik van hetzelfde goed. Geen van beiden beschikt dus over het goed in zijn totaliteit , onder welke vorm het goed zich voordoet.
Voorbeeld : u heeft 10.000 € in BE, moeder heeft VG. Het geld/goed staat op uw naam en moeder krijgt de intrest zolang zij leeft.
Wanneer U wenst om dit VG in één keer te regelen , wordt gezien naar de leeftijd van moeder volgens de sterftetabellen.
Is moeder 60 jaar , krijgt zij 6000 € en jij 4000 €.
Is moeder 75 jaar , krijgt zij 3800 € en jij 6200 €.

Bovendien , wanneer jij nu uw deel van blote eigendom in de woning zou uitbetaald krijgen , is dit in uw nadeel door deze verdeling. Ook wordt uw moeder terug volledig eigenaar , wat meer successierechten voor U betekent als zij komt te overlijden.
Ik zou een andere oplossing zoeken.
Dank u wel. Dit is me nu een stuk duidelijker eindelijk. Perfecte forum. Was al zolang aan een antwoord aan het zoeken en heb geen zin om daarvoor een notaris te betalen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”