Vader gestorven, lang niet gezien.

Claudiatje
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

Vader gestorven, lang niet gezien.

#1 , 15 mar 2018 14:20

Hallo, mijn vader is onlangs gestorven, melding door politie aan mijn adres, ik heb hem door problemen met zijn alcoholgebruik, en geweld, reeds 17 jaar niet meer gezien.
Hij heeft ondertussen een erfenis gedaan van oma en opa hun huis en spaargeld.
Ik heb nog een broer.
Nu wilden wij eerst niks meer te maken hebben met vader, maar ik ben toen toch gaan kijken.
De politie en funerarium vroegen of ik een nicht kende van mijn vader, die dame zegt nonkel en tante tegen mijn grootouders.
Nooit een nicht gezien of gehoord. Die dame heeft mij gebeld en zei, omdat jullie niet meer naar vader gingen, heeft hij mij alles via een geschreven testament(die ze bewaarde thuis) nagelaten. Ook de wagen enz.... Hij vroeg aan haar alles te regelen en de begrafenis te organiseren.
Ik en mijn broer waren in schok, en gaan wel binnenkort naar de notaris.
Ondertussen heb ik 2bankrekeningen ontdekt, en de nicht beweerd dat er voor haar een mooie erfenis op papier staat(niet geregistreerd )
Ik heb met het attest van sterfgeval die rekeningen kunnen blokkeren en nu een opvolging erfrecht aangevraagd.

de bankdirecteur van de ene bank, zei dat haar papier waarschijnlijk niet geldig is omdat hij ervan uitgaat dat iedereen in een zotte bui dat kan laten schrijven.
En dat een kin altijd recht heeft op 1/3(omdat we met 2 zijn)

Heeft iemand zo een situatie reeds meegemaakt, of advies of dit zomaar kan?
Bedankt voor de info.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 15 mar 2018 14:28

Of het testament geldig is of niet, daar kan ik niet op afstand over oordelen.
Daar gelden een aantal voorwaarden opdat het geldig zou kunnen zijn.

Indien er twee kinderen zijn dan kan de erflater maximaal 1/3 van zijn bezittingen
aan iemand anders nalaten. Onterven gaat niet.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 15 mar 2018 20:10

Indien zijn 'vriendin' over een testament beschikt, zal zij dat toch moeten voorleggen en laten homologeren via de rechter. Pas dan is dat geldig. Blijft dan idd de wet die zegt dat bij 2 kinderen, er slechts 1/3 van de totale erfenis aan anderen kan worden toegekend.
Een notaris kan dit voor u opvolgen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Claudiatje
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 mar 2018 17:25

Dank voor de antwoorden, het is een volle nicht van mijn vader! (Geen vriendin)
Zij wil nu ook om zijn huuren autosleutels gaan bij de politie! Dit is toch enkel de kinderen die daarom mogen komen?

Grtjs

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 16 mar 2018 17:34

Ik meen dat zij niet bij uw vader woonde. Zonder goedgekeurd testament heeft zij nergens recht op. Indien zij het huis zou binnenraken, kan u haar aanklagen voor vb. diefstal.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Claudiatje
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 mar 2018 18:43

Hopelijk, ze heeft de begrafenis geregeld zonder ons te contacteren, alles is geregeld, indien ze een handgeschreven papier heeft moet zij dit niet eerst aan onze notaris melden?

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 17 mar 2018 01:22

Dat moet altijd via notaris gaan.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Claudiatje
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 mar 2018 12:28

Hallo, er is dus wel degelijk een testament. Het zit bij een notaris. Wat erin staat weten we niet. Kan iemand mij vertellen hoe het verder zal verlopen? Gaan wij appart een notaris moeten nemen? Gaan wij uitgenodigd worden?
Als we met 3 zijn en er zijn nog rekeningen die betaald moeten worden, gaan die eerst af van de erfenis? Wat met rekeningen die nakomen? We zouden beter naar zijn woning gaan en de post legen en dingen beginnen opzeggen, verzek, egw, huur enz...bedankt!

Sianna
Berichten: 156

#9 , 18 mar 2018 12:44

U kan altijd zelf uw eigen notaris aanstellen. Gezien de verstandhouding met de nicht, raad ik dit wel aan.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#10 , 18 mar 2018 18:13

Die notaris moet dus eerst het testament verifiëren en laten homologeren op de rechtbank. Die moet dus oordelen over de formele vorm van het testament : eigenhandig geschreven, door één persoon , enz. De notaris zal iedereen uitnodigen die vermeld wordt in het testament. Indien alles aan de vriendin/nicht werd overgemaakt, moeten jullie bezwaar indienen. Dat kan idd best via een andere notaris gebeuren.
Rekeningen die betrekking hebben op zaken van vader als hij nog leefde of op zijn overlijden en uitvaart, moeten betaald worden met zijn gelden, voor de erfenis uiteraard.
Spreek ook met de notaris af hoe je zijn huur opzegt, en zijn abonnementen annuleert.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon


Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”