Vader plots overleden en....

George_G
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Skype

Vader plots overleden en....

#1 , 20 mar 2018 15:36

Goede dag alle,

Graag wat info betreft hoe of wat...
Mijn vader is gisteren overleden, hij was hertrouwd met scheiding van goederen na het overlijden van mijn moeder en zijn 2de vrouw had al 2 volwassen kinderen uit een vorig huwelijk.

Beiden wonen in Spanje en zijn dus daar resident... Vader en vrouw reizen naar hier België om lichte operatie te ondergaan.. hij overlijd nadien.
Het enige dat ik weet is dat hij via een redelijke eerdere erfenis van zijn moeder geld had geïnvesteerd aandelen etc.. en deze op de bank heeft, de rente daarop gebruikte bij aanvulling op hun beide pensioenen.

Ik weet dat hij verschillende keren aanhaalde "alles is in orde voor U als er iets gebeurt" en dat is vastgelegd bij de notaris, maar ik weet niet welke notaris of dit wel zo is dit door de reden ik dit nooit heb gevraagd.
Ook weet ik dat er dikwijls ruzie was tussen hem en zijn vrouw betreft toegang of volmacht op zijn bezit en rekening bij de bankt.. daar ze een gat in haar hand heeft betreft uitgaven...
Zijn vrouw beweerd nu dat ze wel een volmacht heeft betreft de rekening alleen denk ik want nu word de info ineens karig en duister langs haar kant.

Ik krijg al een slecht gevoel daar ik bepaalde zaken ondervind waarvan ik pertinent weet dat ze niet zo zijn.
Wat zijn mijn rechten of plichten om eventueel te bekomen wat mij wettelijk toekomt ook als mocht blijken dat er toch nooit iets is vastgelegd bij ....
Ik kan ook gebruik maken van een gratis rechtsbijstand via mijn verzekering.

Met vriendelijke groet en alvast bedankt,
George-G

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 20 mar 2018 15:53

Eerst en vooral mijn deelneming.

Als uw vader in Spanje zijn hoofdverblijfplaats had, is Spaans erfrecht van toepassing. Dat kan verschillen van het Belgische.

Voor de notaris zou ik eens horen bij de notaris waar hij zijn Belgische woning bij verkocht heeft. De kans is groot dat mensen bij dezelfde notaris blijven.

George_G
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Skype

#3 , 20 mar 2018 16:28

Bedankt Leen,

Dit Spaans erfrecht geld dit ook als hij hier in België overleden is en dat zijn aandelen etc. hier allemaal op een Belgische bank staan?
En wat betreft te weten bij welke notaris hij hier zijn eigendom heeft verkocht, weet ik ook niet daar er een zeer lange koele periode was tussen ons beiden.

Groeten.

Reclame

LeenW
Berichten: 12840

#4 , 20 mar 2018 16:40

Het geldt voor heel de erfenis, tenzij anders bepaald in het testament. Maar ik vermoed dat u geen idee heeft of dat er is?

Nog een wilde gok, mensen blijven ook vaak onder de kerktoren hangen. Als in uw vader uit een dorp kwam met 1 à 2 notarissen, kunt u daar eens horen.

George_G
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Skype

#5 , 20 mar 2018 17:25

Ok, bedankt.

Maar toch nog een laatste twijfel wegwerken voor de zekerheid, beide zijn Belg en hebben ook nog steeds een Belgisch en Spaans paspoort daar zij resident zijn in Spanje dus, is het Spaans erfrecht?
Sorry voor deze vraag dan maar ik wil 100% onduidelijkheden wegwerken :)

Bedankt voor het meedenken voor de notaris, maar vader kwam regelmatig terug naar België waar hij dan alles afhandelde betreft bank e.a. en misschien dan ook met die notaris? Word moeilijk want dan spreken we over Brussel...
Verder weet ik dat in Spanje een advocaat had en daar was gisteren zijn vrouw al volop mee aan't het bellen... en mijn Spaans is nul, nul.

Dus ik denk dat ik al maar eens zal beginnen te Googlen naar dat Spaans erfrecht.

Groeten,

bosprocureur
Berichten: 6858

#6 , 20 mar 2018 19:48

Alvast mijn deelneming bij het overlijden van uw vader.

uit deze link : https://www.viw-costablanca.com/link08.shtml haal ik dat de erfenis van uw vader naar Spaans recht zou behandeld worden, tenzij hij in een testament uitdrukkelijk de Belgische regels zou gekozen hebben.

En wat de notaris betreft die de eerdere verkoop in België behandeld heeft, kan u m.i. terecht op het registratiekantoor, of gewoon aanbellen bij het huis, en even vragen?

Een neen heb je, een ja kan je krijgen .

George_G
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Skype

#7 , 20 mar 2018 21:52

Bedankt bosprcureur,


Alvas bedankt voor de link en info... En ik zelf had deze https://erfrechtinspanje.nl met de hoop dat er niet al teveel verschillen waren.

En ik weet niets van verkoop hier in België? Misschien door mij hier ergens verkeerd uitgelegd of een misinterpretatie?


Vader is hertrouwd en op dat moment en had zeker geen eigendom of vastgoed en nu ook niet, alleen wat geld (intresten van) beleggingen etc.... en de rest blijft hetzelfde.

Met vriendelijke groet en bedankt,
George

"Beiden wonen in Spanje en zijn dus daar resident... Vader en vrouw reizen naar hier België om lichte operatie te ondergaan.. hij overlijd nadien.
Het enige dat ik weet is dat hij via een redelijke eerdere erfenis van zijn moeder geld had geïnvesteerd aandelen etc.. en deze op de bank heeft, de rente daarop gebruikte bij aanvulling op hun beide pensioenen.

Ik weet dat hij verschillende keren aanhaalde "alles is in orde voor U als er iets gebeurt" en dat is vastgelegd bij de notaris, maar ik weet niet welke notaris of dit wel zo is dit door de reden ik dit nooit heb gevraagd.
Ook weet ik dat er dikwijls ruzie was tussen hem en zijn vrouw betreft toegang of volmacht op zijn bezit en rekening bij de bankt.. daar ze een gat in haar hand heeft betreft uitgaven...
Zijn vrouw beweerd nu dat ze wel een volmacht heeft betreft de rekening alleen denk ik want nu word de info ineens karig en duister langs haar kant.

Ik krijg al een slecht gevoel daar ik bepaalde zaken ondervind waarvan ik pertinent weet dat ze niet zo zijn.
Wat zijn mijn rechten of plichten om eventueel te bekomen wat mij wettelijk toekomt ook als mocht blijken dat er toch nooit iets is vastgelegd bij ....
Ik kan ook gebruik maken van een gratis rechtsbijstand via mijn verzekering."

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”