Is erfenis wettelijk?

finchy
Topic Starter
Berichten: 16

Is erfenis wettelijk?

#1 , 05 mar 2018 22:02

Ik heb een vraagje ivm een erfenis:

Mijn moeder is vroeger getrouwd geweest en heeft een huis gebouwd met haar man. Uit dat huwelijk kwam ik. Na korte tijd overleed mijn vader en bleef ik alleen met mijn moeder gedurende 4 jaar. Toen hertrouwde ze met scheiding van goederen en daaruit kwam mijn half-zus. Later scheidde ze van mijn stiefvader. Wij zijn tot we het huis uit waren altijd bij ons moeder blijven wonen.

Mijn moeder wil nu naar de notaris te stappen om "alles te regelen voor als iets gebeurt" en heeft altijd gezegd dat ze beiden even veel wil geven.
Ze wil dus dat wij beiden de helft van het huis zullen erven.

Ik stel mij dan de volgende vraag: heb ik niet wettelijk gezien recht op de helft van het huis (omwille van het feit dat dat deel van mijn vader afkomt) en de andere helft (van mijn moeder) verdeeld moet worden over ons twee? Dus ik zou recht hebben op 3/4 van het huis en mijn half-zus 1/4?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5979
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 05 mar 2018 22:13

Bij het overlijden van uw vader hebt u het huis reeds voor de helft geërfd, tenzij er een testament of clausule langst leeft was.
Zonder testamentaire beschikking zal u met uw halfzus ieder de helft van moeders aandeel in het huis erven.
In dat geval zal u voor 3/4 eigenaar zijn van het huis.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

finchy
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 05 mar 2018 22:17

Bedankt voor de snelle reactie! Ik heb geen weet van een testament. Wat is een clausule langst leeft?

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5979
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 05 mar 2018 22:20

Bedankt voor de snelle reactie! Ik heb geen weet van een testament. Wat is een clausule langst leeft?
Dan gaat het volledige gemeenschappelijke bezit naar de langstlevende partner.
U kunt nagaan of u reeds mede-eigenaar bent op de website MyMinfin.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

finchy
Topic Starter
Berichten: 16

#5 , 05 mar 2018 22:35

Bij minfin staat het ouderlijk huis niet bij...

wanton
Berichten: 9920
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 06 mar 2018 11:53

Uw moeder is dus waarschijnlijk alleen eigenaar van de volledige woning. Normaal zal ieder kind van haar evenveel krijgen. Daarvoor is zelfs geen testament of zo nodig.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”