Gevolgen van adoptie voor kinderen in een NSG

Jorre
Topic Starter

Gevolgen van adoptie voor kinderen in een NSG

#1 , 20 mar 2009 13:19

Een vriendin van mij (A) heeft twee kinderen (X en Y) uit een vroegere relatie. De kinderen zijn erkend door de vader (B) en zijn ook bij hem gedomicilieerd. Er is een officieuze bilocatieregeling tussen de ouders.

Vader B is ondertussen gehuwd met mevrouw C (naar ik vermoed wettelijk stelsel).
Mevr. C is zelf een gescheiden moeder en heeft twee kinderen (W en Z).
Samen bezitten B en C onroerende goederen.

B kan de kinderen W en Z van C adopteren, zodat hij de juridische vader wordt.

Wat heeft dit voor gevolgen voor het erfenisrecht/deel van de kinderen W, X, Y en Z?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 22 mar 2009 11:11

Wanneer men de kinderen van de nieuwe echtgenoot/ote adopteert , spreekt men van een gewone adoptie. In tegenstelling met de situatie bij volle adoptie , wordt de band met de oorspronkelijke familie niet verbroken. De kinderen (W en Z in het voorbeeld) blijven steeds de dochter of zoon van hun biologische vader , de ex van mevrouw C. Zij krijgen er als het ware een vader bij.
Volgens art. 353/15 van het Burg. Wetboek behoudt de geadopteerde erfgenaam zijn rechten in zijn oorspronkelijke familie. Hij wordt tevens erfgenaam van de adoptant (vader B). Voor diens nalatenschap heeft de geadopteerde dezelfde rechten als een eigen kind. De successierechten zijn volgens de tarieven 'rechte lijn'.
Indien de adoptant vader B overlijdt , wordt zijn nalatenschap dus verdeeld tussen zijn 4 kinderen : X en Y als eigen kinderen , W en Z als geadopteerden. Deze laatsten erven wel niet van de familie van de adoptant : er is geen plaatsvervulling.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jorre
Topic Starter

#3 , 25 mar 2009 17:38

Waarvoor hartelijk dank, Wanthon.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”