dagvaarding uitonverdeeldheid treden

sacajawea
Topic Starter
Berichten: 25

dagvaarding uitonverdeeldheid treden

#1 , 20 feb 2018 20:27

Goeiedag,

als men familieleden wil dagvaarden om uit onverdeeldheid te treden inzake een nalatenschap, welke documenten leg je dan best neer bij de rechtbank?

Moet de aangifte van nalatenschap erbij? ik vermoed dat die toch nodig is om de rechter toe te laten zijn territoriale bevoegdheid na te gaan?
Is die nog ergens anders nuttig voor in zo een procedure?

als men alleen de uitonverdeeldheidtreding vraagt van de nalatenschap van twee mensen die vroeger getrouwd waren, maar ondertussen allebei overleden, is het dan een probleem als er geen eis wordt gesteld om ook het huwelijksvermogen te verdelen? moet je dan zeggen tegen de rechtbank dat de eiser dat vergeten te vragen is?

Laatste probleem: in de dagvaarding uitonverdeeldheidtreding duikt plots een mijnheer mee als eisende partij op die met één van de erfgenamen in volledige gemeenschap blijkt gehuwd te zijn. Dit terwijl er vroeger (toen ze ook al onder dat stelsel getrouwd waren) ook al goederen zijn verdeeld en die mijnheer daar nooit in is tussengekomen. zijn die vorige verdelingen dan nietig omdat hij er toen niet in betrokken is geweest?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mi Sueno
Berichten: 173

#2 , 21 feb 2018 19:34

Wij zitten in hetzelfde geval, maar hebben een advocaat gevraagd om via deurwaarder de dagvaarding te bezorgen, dat is denk ik een normale verloop. Vandaag was de zitting en werd door de rechter de aanstelling van een notaris bevolen.die zou binnen 2 weken meegedeeld worden. Mijn vraag zal ook verdeling roerende en onroerende goederen worden. Onroerende goederen vraag ik openbare verkoop.Geen minnelijke schikking meer, dat stadium ben ik voorbij. Tussen de dagvaarding, , tussenkomst deurwaarder en zitting op rechtbank van eerste aanleg was er een periode van +_ 5 weken .

Kosten gerecht en deurwaarder is voor de"massa"

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”