Tellen alle schenkingen mee bij de bepaling fictieve massa

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

Re: Tellen alle schenkingen mee bij de bepaling fictieve massa

#16 , 31 dec 2017 11:26

Volgens mij kan je het huis behouden, en moet je uw zus niets betalen. Tenzij er bij herwaardering sinds de schenking een verschil wordt vastgesteld.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#17 , 31 dec 2017 12:29

Als ik letterlijk de wetgeving toepas dan volg ik volgende gedachtengang:

gegeven: twee huizen van elk 100 000 EUR werden geschonken + op ogenblik overlijden rest er niets meer

1. bepalen fictieve massa

- huizen herwaarderen: op ogenblik overlijden is elk huis 120 000 EUR waard (hypothese)
- erflater bezat niets meer bij overlijden

=>>>fictieve massa is 240 000 EUR
De erflater mocht dus 120 000 EUR weggeschenken.

2. Teveel geschonken = 120 00 EUR

3. Proportioneel teveel geschonken aan TS = de helft van 120 000 EUR = 60 000 EUR.

4. TS moet die 60 000 terug inbrengen alvorens te verdelen. Zijn vader moet (en kan) zijn proportioneel deel niet inbrengen want geen mede-erfgenaam (en overleden).

5. De te verdelen nalatenschap van grootvader bedraagt daardoor slechts 60 000 EUR

6. Verdeling

Broer en zus hebben ieder recht op de helft van de nalatenschap van hun grootvader= helft van 60 000 EUR.
Ergo: broer moet netto 30 000 EUR aan zijn zus betalen.

Indien er niet buiten erfdeel was geschonken dan zou TS 120 000 EUR moeten inbrengen, waardoor hij zijn zus 60 000 EUR verschuldigd zou zijn.
Indien vader van TS nog zou geleefd hebben dan was hij de enige erfgenaam. Herneemt men bovenstaande berekening dan blijkt dat TS in dat geval niets zou moeten terugbetalen hebben.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

booker002
Topic Starter
Berichten: 37

#18 , 18 jan 2018 19:53

Ik heb nu gelezen dat de plaatsvervuller twee inbrengen moet doen de eigen inbreng maar ook de inbreng van diegene wiens plaats hij vervult, dus toch beide schenking inbrengen?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#19 , 18 jan 2018 20:22

Ik heb nu gelezen dat de plaatsvervuller twee inbrengen moet doen de eigen inbreng maar ook de inbreng van diegene wiens plaats hij vervult, dus toch beide schenking inbrengen?
Maar dat geeft in mijn rekenvoorbeeld identiek hetzelfde resultaat aangezien de twee kleinkinderen dan evenveel zouden inbrengen van het
deel dat aan hun vader werd geschonken.
Want in dat geval zou de fictieve massa 180 000 EUR bedragen, waarvan 120 000 EUR door TS en 60 000 EUR door zijn zus in te brengen.
Totaal ficteve massa 180 000 EUR verdelen in twee = elk 90 000 EUR.
Dus netto:
TS stopt 120 000 EUR in de pot maar neemt 90 000 EUR terug = netto betalen aan zus 30 000 EUR
zus stopt 60 000 EUR in de pot maar neemt 90 000 EUR terug= netto-ontvanger van 30 000 EUR
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”