Restlegaat - vraagje successierechten

Pa-Cartwright
Topic Starter

Restlegaat - vraagje successierechten

#1 , 09 mar 2009 17:32

Wij wonen al een 5 jaar officieel samen. Mijn vriendin is een weduwe en geniet een weduwepensioen. We wensen hierdoor niet te huwen... en ook geen samenlevingscontract op te stellen.
Stel...
Ik stel een testament op via een zogenoemd "restlegaat", mijn vriendin kan blijven wonen en mag over de woning beschikken zo lang ze leeft. Indien ze ooit de gelden nodig heeft, mag ze de woning verkopen.... Maar...
als ze sterft dan wens ik dat de woning, of wat ervan overblijft, dat deze dan overgaan naar mijn petekind.

Nu mijn vraag... Mijn petekind zal een 60% successierechten moeten betalen wanneer hij "aan de beurt" is, maar...
Hoeveel moet mijn vriendin aan successierecten betalen na mijn overlijden?

Héél erg bedankt voor jullie info!

Pa

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 09 mar 2009 19:52

Pa ,

als jullie zich laten registreren als 'wettelijk samenwonenden' bij de gemeente , erft uw vriendin automatisch het vruchtgebruik van uw woning die , veronderstel ik , de gezinswoning is. Sinds 1/1/2007 moet de overlevende partner geen successierechten betalen op hetgeen die erft van de gezinswoning. Vruchtgebruik wil zeggen dat zij levenslang kan blijven wonen.
Het feit dat U wettelijk samenwoont , wijzigt niets aan haar pensioen. Zij zal nog steeds hetzelfde bedrag ontvangen.
Het automatisch vruchtgebruik kan gerust via testament uitgebreid worden via oa. restlegaat.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Pa-Cartwright
Topic Starter

#3 , 09 mar 2009 20:09

Bedankt voor deze snelle reactie!
Ik ga ervan uit dat we géén samenwoningscontract opstellen...
ik dacht ergens ook gelezen te hebben dat de samenwonende partner, vanaf dat er bewezen kan worden dat die meer dan 3 jaar samenwoont, ook géén successierechten moet betalen... als er met een "restlegaat" gewerkt wordt.
Mijn partner woont officieel op hetzelfde adres, klopt het dat dit voldoende is?
(we maken het graag ingewikkeld, nietwaar... zij heeft angst om haar pensioen wél kwijt te raken, is het niet nu... dan in de toekomst... als "de regering" de wetten weer eens wil veranderen... :roll: ze wil dus geen risico nemen...)

Reclame

wanton

#4 , 10 mar 2009 11:45

Pa,
wettelijke samenwoonst is nog iets anders dan een samenlevingscontract. Een contract kan een aanvulling zijn voor samenwonenden.
En inderdaad, feitelijke samenwoners erven (een deel van ) de gezinswoning zonder successierechten na drie jaar samenwoonst.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”