#7 , 10 mar 2009 11:10
Dino bedankt voor jouw reactie.
Doch ben ik blijkbaar niet helemaal duidelijk in al mijn schrijven geweest, daarom ga ik het trachten allemaal juister te stellen met enige discretie in acht genomen betreffende sommige zaken.
Wat betreft de documenten betreffende de erfgenamen, dat is allemaal in orde, wij hebben indertijd een akte van bekendheid laten opmaken speciaal voor de bank.
Dit was sowieso nodig voor de overdracht van de tegoeden van de rekening van moeder.
Kort na het overlijden van moeder hadden wij (haar 3 kinderen) en haar levensgezel een onderhoud met de plaatselijke kantoorhouder van de bank die ons enigszins wegwijs maakte hoe alles in z'n werk zou gaan.
Het is ook hij die ons duidelijk heeft bevestigd dat de rekening op naam van beide stond.
De helft (eigendom van moeders levensgezel) zou naar een nieuwe rekening getransfereerd worden en de andere helft zou verdeeld worden onder ons 3.
Daarvoor hebben wij van de bank papieren gekregen om in te vullen waarbij ook ons rekeningnr. waarnaar de tegoeden zouden worden getransfereerd.
Wij hebben daags nadien een rekeningoverzicht opgevraagd van die bewuste rekening.
Daardoor kwam ik tot de vaststelling dat zo af en toe grote bedragen werden overgeschreven naar steeds hetzelfde rekeningnummer.
Navraag hierover leerde me dat het eigenlijk deel uitmaakte van diezelfde rekening (van moeder en haar gezel), maar een soort transactierekening was voor eventuele beleggingen.
Maar aangezien daar niets meer opstond is daar naar ons toe geen melding van gemaakt (volgens de kantoorhouder).
Opvraging van overzichten van deze aanhangende rekening leerde me dat er juist 2 dagen voor het overlijden van moeder een aanzienlijk bedrag cash is afgehaald door moeders levensgezel.
Moeder is overleden op een zondag terwijl de afhaling op vrijdag voorafgaand zou geregistreerd zijn. (Persoonlijk vind ik dit eigenaardig).
Navraag bij de bank hierover bracht ons niet verder, daar volgens hun niets verkeerd is gebeurd.
Het is dus het bedrag van deze afhaling waarvan moeders partner beweert dat de helft naar een goede kennis is gegaan (naar zijn zeggen volgens wens van moeder).
Deze kennis zou een papier ondertekent hebben waarin ie de ontvangst van het bedrag bevestigt.
Deze kennis heeft het ons dus ook bevestigt, maar zegt nu er wel bij dat het ondertekende papier niet officieel was noch gedateerd is.
Daar wij 3 vinden dat het helemaal niet kan dat moeders levensgezel zomaar de helft weggeeft van dit aanzienlijk bedrag dat uiteindelijk ons toekomt en daar ikzelf van een vriendin vernam dat afgehaalde grote sommen geld van de rekening korte tijd voor het overlijden nog tot de nalatenschap behoren,
Wilden wij dit eigenlijk terugeisen van moeders levensgezel.
Deze beweert natuurlijk dat we bij die kennis moeten zijn.
Maar daarvoor hebben wijzelf buiten mondelinge bevestiging geen enkel concreet bewijs.
Vandaar de vragen die ik in dit forum stelde.
Ik mag aannemen dat het nog steeds juist is om van de partner van moeder het ontvreemde geld terug te eisen (ondanks de ingewikkelde situatie) ?
Kan die kennis iets ten laste gelegd worden of kan deze zich verschuilen achter het feit dat ie het gekregen heeft van moeders partner en het als zijn gift beschouwen ?
Een andere vraag waarmee we zitten,
Door het feit van het opvragen van de rekeningoverzichten e.d. is de rekening nog niet afgesloten en zijn de tegoeden nog niet overgedragen,
Daar ikzelf het veiliger achtte daarmee te wachten om zo niet ongewild akkoord te gaan met de afhandeling (en verdeling) ervan.
Maar aangezien wij als erfgenamen hierin van mening verschillen, wou ik toch even vragen of dit een verschil kan maken ?
Als we de rekening afhandelen (verdelen) en laten afsluiten, gaan we dan stilzwijgend akkoord met hoe de verdeling (en afhaling) is gebeurd ?
of Kan men onterechte afgehaalde gelden altijd terugvorderen ?
Ik hoop dat ik nu alles duidelijk heb weergegeven en hoop zo ook enige antwoorden te krijgen.
Alleszins dank bij voorbaat !
Ann DM