Openbare verkoop naakte eigendom / vruchtgebruik

teddytejero
Topic Starter

Openbare verkoop naakte eigendom / vruchtgebruik

#1 , 05 mar 2009 10:38

Mijn ouders waren gehuwd met stelsel scheiding van goederen. Vader was eigenaar van de enige woning. Bij zyn overlijden hebben zoon / dochter / moeder elk 1/3 van de naakte eigendom. Moeder heeft 1/2 vruchtgebruik. Stel dat moeder de woning wil verkopen dan kan ik dat niet tegenhouden maar wel een openbare verkoop eisen. Als ik nu zou meebieden op de woning en deze verwerf hoeveel moet ik dan aan mijn moeder en (zuster?) betalen. Blijft de uitbetaling van de waarde van het vruchtgebruik nog bestaan ? In het beste geval zou ik enkel 66% van de biedprijs moeten betalen + registratie rechten ....

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 05 mar 2009 14:34

Beste ,
moeder bezit normaal het vruchtgebruik op de ganse woning , niet op de helft. De waarde van dit vruchtgebruik hangt af van haar leeftijd. Is zij vb. 68 jaar oud , dan is het VG , volgens de tabellen van Ledoux , 48.85 % waard.
Bij een verkoopprijs van 200.000 € zou dit de verdeling dan (kunnen) zijn :

Moeder = VG 48.85 % van 200.000 = 97.700
De blote eigendom is dan : 200.000 - 97.700 = 102.300 €
1/3 voor moeder = 34.100 haar totaal : 131.800 €
1/3 voor uw zuster : 34.100 €
1/3 voor Uzelf : 34.100 €
U dient dus 165.900 € te betalen aan zus en moeder. De Registratierechten bedragen slechts 1 % indien U als mede-eigenaar van de onverdeeldheid de woning koopt = 2.000 €
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

teddytejero
Topic Starter

#3 , 05 mar 2009 15:18

dank u voor uw bijdrage !

Reclame

j.demoor

#4 , 06 mar 2009 14:54

Was vader enig eigenaar van de woning dan gold bij zijn overlijden :
“Art.745…Zij(=de afstammelingen) erven voor gelijke delen en bij hoofden…Art.745bis.Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap…”(B.W.= Burgerlijk Wetboek)

Moeder erft dus het vruchtgebruik op de hele nalatenschap,woning inbegrepen. Zij erft enkel 1/3 naakte eigendom indien een testament haar dit toekent.

“Art.745quinquies...§ 2...Aan de langstlevende echtgenoot kan niet het recht worden ontnomen om de *omzetting van het vruchtgebruik of de toewijzing in volle eigendom van de goederen bedoeld in artikel 745quater, § 4(=woning en huisraad),te vorderen...”(B.W.).

* “Art.745quater...dat het vruchtgebruik...wordt omgezet ,hetzij in volle eigendom...hetzij in een geldsom,hetzij in een gewaarborgde en geïndexeerde rente...”(B.W.).

Die omzetting kan leiden tot openbare verkoop.

De waarde van moeders vruchtgebruik is afhankelijk van haar leeftijd en wordt bepaald overeenkomstig art.21,VI Wetboek Successierechten(http://www.fisconet.fgov.be/)
ofwel overeenkomstig: http://users.telenet.be/J.Schryvers/tab ... Ledoux.pdf
In beide gevallen kan afgeweken worden van de erin vermelde 4%
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”