Verdeeldheid

moeke
Topic Starter

Verdeeldheid

#1 , 04 mar 2009 19:57

kan een van mijn 5 broers zijn deel opeisen na het overlijden van vader
zolang moeder nog leeft.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 04 mar 2009 20:16

Moeder heeft het vruchtgebruik over alle goederen van de nalatenschap van vader.
Ieder kind kan zijn deel laten uitbetalen van alle goederen van de nalatenschap van vader , behalve van de gezinswoning en de aanwezige inboedel.
Hij bekomt evenwel wettelijk de blote eigendom , waarmee hij weinig kan aanvatten. Dit systeem is evenwel aan te raden : blote eigendom van de kinderen van de aanwezige gelden blokkeren op een bank.
Indien hij evenwel die blote eigendom wil omzetten in volle eigendom , is dat waarschijnlijk in zijn nadeel. Dit gebeurt tegen een percentage afhankelijk van de ouderdom van moeder. Hij moet de tegenwaarde van een levenslange rente aan moeder terugbetalen.
Stel : moeder is 68 jaar. Het aandeel van de broer - in blote eigendom- bedraagt 10.000 €. Dan krijgt hij slechts 5115 € uitbetaald in volle eigendom. De waarde van het vruchtgebruik wordt hier bepaald op 48.85 %.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Vandebos

#3 , 04 mar 2009 21:42

Is die berekening van het de waarde van het vruchtgebruik wettelijk bindend of heeft de rechter (indien het zover komt) hier enige manoevreerruimte. (kennis van mij wil het vruchtgebruik van de partner van haar overleden broer uitkopen, vandaar de interesse)

Reclame

wanton

#4 , 05 mar 2009 12:05

Bij een reële verdeling of uitbetaling van het vruchtgebruik , wordt meestal gebruik gemaakt van de tabellen Ledoux. Dit is een standaard maar niet verplicht. De meeste notarissen en rechters houden er wel rekening mee. deze tabellen zijn gebaseerd op de sterftetabellen en de wettelijke rente. Het percentage is dus afhankelijk van de vruchtgebruiker : man/vrouw ; leeftijd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”