Erfenis schoonouders

Drahnier
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Erfenis schoonouders

#1 , 16 nov 2017 09:07

Eventjes op een rijtje

schoonvader overlijdt in 2002
Huis van schoonouders wordt verkocht
Schoonmoeder overlijdt voor scheiding uitgesproken is in 2003.
ik scheid van mijn man in 2003 we waren getrouw onder algemene gemeenschap van goederen.
Ik ben niet uitgenodigd voor de nalatenschap van mijn schoonouders noch voor de verkoop van hun huis.
Nu neemt een notaris contact op met mij omdat er een stuk grond verkocht wordt waar ik mede eigenaar van zou zijn door de nalatenschap !
Ik moet tekenen om de verkoop door te kunnen laten gaan.
Mijn vragen
1. waarom mag ik niet weten wat in de erfenis van mijn schoonouders zat ?
2. Had ik ook niet moeten tekenen voor de erfenis en de verkoop van het huis ?
3. Kan de notaris zich baseren op de prijs van de grond in het jaar 2002?
4. Moet ik niet mijn deel (1/8 er zijn 2 kinderen en schoonmoeder leefde nog bij overlijden schoonvader) van de huidige verkoopprijs krijgen ?
Dank voor uw reactie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
P-Stone
Berichten: 280

#2 , 16 nov 2017 12:33

Als er geen testament was erf je niet van je schoonouders.
En zelfs als je gehuwd was met gemeenschap van goederen kan je geen aanpraak maken op (een deel van) de erfenis die jouw partner (nu ex-partner) kreeg.
Ik begrijp niet goed hoe je nu plots medeeigenaar van een stuk grond kan zijn.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 16 nov 2017 13:12

De uitleg is nogal verward.
Zonder testament erft men niet van schoonouders, maar indien TS werkelijk
gehuwd was met een contract van algehele gemeenschap dan wordt alles wat één
van de echtgenoten erft voor de helft eigendom van de andere echtgenoot.

Het is dus niet uitgesloten dat TS op die wijze mede-eigenaar is geworden van die
grond. Van het huis misschien niet wegens de feitelijke scheiding die al plaats had gevonden voor het tweede overlijden.

Maar het blijft koffiedik kijken.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Drahnier
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 nov 2017 11:01

Sorry maar als je getrouwd bent in algemene gemeenschap van goederen dat is de helft van wat je partner erft toch van jou ?

Hoe ik mede eigenaar ben dat snap ik ook niet helemaal want voor het huis zou het niet van toepassing geweest zijn ondanks her feit dat ik toen nog getrouwd was en nu na meer dan 10 jaar moet ik de verkoop akte mee ondertekenen en zou ik mijn deel krijgen ?
Ik denk dat de notaris een zware fout gedaan heeft om mij niet uit te nodigen voor de erfenis en voor de verkoop van het huis dat verkocht is na het overlijden van mijn schoonvader, de notaris vertelt me aan de telefoon ook dingen die wettelijk niet kloppen als ik hem daarop wijs dan begint hij over iets anders...

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 17 nov 2017 13:31

Sorry maar als je getrouwd bent in algemene gemeenschap van goederen dat is de helft van wat je partner erft toch van jou ?

Hoe ik mede eigenaar ben dat snap ik ook niet helemaal want voor het huis zou het niet van toepassing geweest zijn ondanks her feit dat ik toen nog getrouwd was en nu na meer dan 10 jaar moet ik de verkoop akte mee ondertekenen en zou ik mijn deel krijgen ?
Ik denk dat de notaris een zware fout gedaan heeft om mij niet uit te nodigen voor de erfenis en voor de verkoop van het huis dat verkocht is na het overlijden van mijn schoonvader, de notaris vertelt me aan de telefoon ook dingen die wettelijk niet kloppen als ik hem daarop wijs dan begint hij over iets anders...
Waarom zou de notaris u moeten uitnodigen? U was geen erfgenaam. U bent mede-eigenaar van het voorwerp van de erfenis geworden via jullie huwelijkscontract. M.a.w. u bent mede-eigenaar geworden via uw man die de erfgenaam was, u hebt helemaal niet geërfd van schoonouders.
U was dus geen erfgenaam. U hebt ook geen erfenisrechten moeten betalen!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”