erfenisplanning en erfrechten

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

erfenisplanning en erfrechten

#1 , 14 okt 2017 19:38

Ik stel me de vraag hoe de erfrechten worden berekend in het volgend geval:

1. Alleenstaande ouder maakt testament waarin hij 1/3 nalaat aan zijn enig kind alsook 1/3 aan ieder van de twee
kleinkinderen. De nalatenschap omvat 1 woning en een spaarboek.
2. Hierdoor wordt het reservatair erfdeel van het kind geweld aangedaan, maar het kind gaat hiermee akkoord en maakt geen
moeilijkheden hierover.

Vragen:

1. Wordt de eigendom van het huis geregistreerd voor 1/3 eigendom van het kind of voor 1/2 (correctie reservatair aandeel)?
2. Gaat de fiscus zijn berekening maken over drie gelijke delen of over 1/2 en tweemaal 1/4?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 15 okt 2017 17:07

Een testament wordt uitgevoerd. Een erfgenaam die zich benadeeld voelt, moet bezwaar maken.
Wat betreft erfbelasting : men mag geen voordeel halen uit dergelijke constructies.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 15 okt 2017 17:29

Een testament wordt uitgevoerd. Een erfgenaam die zich benadeeld voelt, moet bezwaar maken.
Wat betreft erfbelasting : men mag geen voordeel halen uit dergelijke constructies.
Wat ik vreesde.

-Ze zullen in mijn voorbeeld dus erfrechten berekenen op basis: 1/2 voor kind, 1/4 voor kleinkind 1 en 1/4 voor kleinkind 2?

-En wat als het kind bv binnen het jaar overlijdt maar de verdeling gebeurde in drie gelijke delen? Wordt het verschil dan
nog eens belast (verschil tussen 1/3 en 1/2) omdat het als een schenking van het kind aan de kleinkinderen wordt beschouwd?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 15 okt 2017 18:54

Neen, want de eigendomsverhouding wordt genoteerd zoals in het testament.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 15 okt 2017 18:55

Neen, want de eigendomsverhouding wordt genoteerd zoals in het testament.
Bedankt voor de opheldering.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#6 , 17 okt 2017 20:32

Merk op dat recent de 'erfenissprong' werd goedgekeurd waardoor erfenissen rechtstreeks naar kleinkinderen kunnen gaan zonder penalisatie = lees dus goedkoper dan voorheen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 17 okt 2017 21:08

Maar dat is "alles of niets".
Met testament is meer mogelijk.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”