oneerlijke verdeling spaargelden

Lia
Topic Starter

oneerlijke verdeling spaargelden

#1 , 08 feb 2009 23:28

Enkele maanden geleden is mijn grootmoeder (weduwe) overleden. Ik ben erfgenaam samen met mijn twee nonkels (mijn vader, hun broer is overleden). Ondertussen is het huis dat ze bezat verkocht en is de verdeling van de gelden door de notaris bijna rond (de uitbetaling zal in de loop van de komende weken gebeuren), de aangifte van successie is ook al binnen. Net nu vind ik bij het opruimen van nog een paar laatste dozen uit het huis bewijzen dat mijn grootmoeder per cheque mijn nonkels in 1999 elk 500000 Bef gegeven heeft. Ik heb toen nooit iets gehad, laat staan dat ik er ooit van op de hoogte was. Is hier nog iets aan te doen? Kan ik alsnog mijn deel opeisen? Ik ben niet echt hoopvol maar toch bedankt voor nuttige tips!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lia
Topic Starter

#2 , 09 feb 2009 12:24

Ik heb ondertussen wat informatie gezocht op dit forum. Als ik het goed begrijp zijn mijn twee nonkels verplicht deze gift 'op tafel te leggen' en zo op te nemen in de boedelbeschrijving (die vroeger trouwens al is gemaakt maar waarin nooit sprake is geweest van deze giften). Als ik nu met de bewijzen op tafel kom, kan dit dan alsnog via de notaris geregeld worden in dit stadium of komt er dan sowieso een gerechtelijke proceduren van?

wanton

#3 , 09 feb 2009 14:53

Jij hebt ook recht op eenzelfde bedrag als uw nonkels. Probeer eerst via een gesprek met de notaris, met die bewijzen , uw rechten op te eisen , vooraleer ge naar de rechtbank zou stappen.
Misschien is het op te lossen door U , voor de verdeling , een zelfde bedrag toe te kennen.

Succes!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Lia
Topic Starter

#4 , 11 feb 2009 15:46

Beste Wanthon, bedankt voor je reactie. Ik heb ondertussen een advocaat van het Justiehuis in Gent geraadpleegd en zij gaf mij ook het advies alles door te geven aan de notaris, dat is ondertussen gebeurd en daaruit blijkt dat ik dus inderdaad recht heb op mijn deel. Bedankt voor je advies!

Lia
Topic Starter

#5 , 12 feb 2009 21:27

Nog een bijkomende vraag: Moet ik schenkingen die mijn vader ooit ontvangen heeft inbrengen? Ikzelf heb in eigen naam nooit iets gekregen van mijn grootmoeder. Ik heb wel geërfd van mijn vader die blijkbaar 30 jaar geleden 300.000 Bef kreeg. Moet ik dit nu nog inbrengen of gaat het alleen om schenkingen die effectief aan mij persoonlijk zijn gebeurd?

Creatief

#6 , 12 feb 2009 21:55

De erfenis van je vader telt niet mee. Enkel de schenkingen komen aan de orde (bankgiften, effecten, kasbons, aandelen, handgiften, ...)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”