Situatie is als volgt : beide (schoon)ouders nog in leven, 4 reservataire erfgenamen, nl. 3 kinderen en 1 vooroverleden kind met 4 kinderen waarvan de vader nog in leven is (ikzelf), en waarvan 2 kinderen minderjarig en 2 meerderjarig zijn. De ouders verkopen nu het woonhuis (met behoud van vruchtgebruik op een gedeelte) aan één van de kinderen en laten een notariële akte opstellen waarin art. 918 BW is opgenomen. Ter verduidelijking: ikzelf ben echtenoot (of beter: weduwnaar) van hun vooroverleden dochter en samen hebben wij 4 kinderen, 2 minder- en 2 meerderjarig, ik treed dus op als wettelijk vertegenwoordiger van mijn 2 minderjarige kinderen.
Wat zijn de gevolgen als ik de verkoopovereenkomst (not. akte) onderteken op basis van art. 918 BW, waarbij ik optreed namens mijn minderjarige kinderen (mijn 2 meerderjarige kinderen dienen uiteraard zelf te ondertekenen) ? Is het zo dat bij het openvallen van de erfenis bij het overlijden van één van de ouders (dus mijn schoonouders) er nog sprake is van teruginbreng van het verkochte onroerend goed (inkorting) in het geheel van de erfenis ? Dus dat art. 918 BW inhoudt dat zelfs bij het ondertekenen van de verkoopovereenkomst, houdende toestemming tot verkoop, de reservataire erfgenamen nog steeds hun rechten kunnen laten gelden ?
Afsluitende vraag : elk van de partijen krijgt een exemplaar van de verkoopovereenkomst. De kopende partij kwam met een van die exemplaren ter ondertekening (hetgeen voorlopig niet gebeurde gezien fouten inzake juiste identiteiten): is het niet zo dat er op de originele akte dient ondertekend te worden (lijkt mij nogal wiedes) ?
Alvast bedankt voor elk antwoord.