broer heeft sleutel van het huis

mariootje
Topic Starter

broer heeft sleutel van het huis

#1 , 01 feb 2009 16:59

mijn oudste broer heeft de sleutel van het ouderlijke huis en nu mijn ouders beide gestorven zijn en er onenigheid is over de verdeling van de inboedel tussen de broers onderling , heeft mijn broer gezegd dat de verdeling niet meer verdergaat en alleen als alles naar zijn wens verloopt gaat de inboedel verdeling verder en wordt het huis verkocht
mijn oudste broer wil alles naar zijn hand zetten
kan dat zomaar ? welke stappen kunnen de anderen ondernemen en wat als mijn broer tegenwerkt ?
thea

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 01 feb 2009 21:21

Je kan een inventaris (boedelbeschrijving) laten opmaken en eventueel neerleggen bij de notaris. De notaris kan dat ook voor de erfgenamen doen, maar dan kost het wel centjes.

Je kan ook het huis laten verzegelen door een gerechtsdeurwaarder. Deze maakt dan een inventaris op.

De beste en goedkoopste manier om deze onverdeeldheid op te lossen, is natuurlijk een goed gesprek.

Vraag: is het nog de moeite om ruzie te maken over de inboedel?Van mijn ouders uit werden de antieke meubelen (Louis Philippe, ... ivoor, ... koloniale kunsten) bij leven verdeeld. De goederen, die nog niet verdeeld werden, hebben we naar de kringloopwinkel gebracht.
Momenteel staat onze kelder vol met zeer mooie antieken meubelen. Onze kinderen willen die zelfs nog niet eens op de uizondering van een mooie dekenkist, een klein L. Philippekastje. De grote kasten (waarde 2500 € of meer, willen ze zelfs niet. Onze kinderen willen echt hun eigen spulletjes zelf kiezen: dit gaat van bestek tot zelfs een keukenhanddoek.

ZeddLeppelin

#3 , 02 feb 2009 09:55

Je kan ook een verzegeling laten doen door de Vrederechter en die laten volgen door een inventarisatie door de Notaris, of het al dan niet onderling trachten uit te praten...

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”