wijziging erfenis

casus
Topic Starter

wijziging erfenis

#1 , 31 jan 2009 12:07

Casus erfrecht.
Gegevens en situatie tot 1999: vader,moeder en 3 kinderen:
• 1 zoon zonder kinderen, woonachtig in Nederland
• 1 dochter zonder kinderen woonachtig in het buitenland.
• 1 dochter met 3 kinderen ook woonachtig in het buitenland.

Zoon adviseert ouders na het kopen van een eigen woning een testament te maken op de langstlevende (situatie ±1980). Dit zodat er evt. in de toekomst geen problemen kunnen ontstaan met de evt. erfenis en de achterblijvende ouder ongestoord in het huis kan blijven wonen.

Vader komt te overlijden in 1999. Contact tussen zoon en moeder is vanaf 2000 t/m 2006 minder goed. Nu komt de zoon er in 2008 achter dat moeder zonder mede weten van haar zoon en andere dochter het testament in 2005 ( ze is dan 89 jaar!) te hebben gewijzigd. Dit heeft ze besloten tijdens een vakantie in het buitenland bij de dochter met de 3 kinderen. Het vermoeden bestaat dat deze dochter daar een sterke rol in het gespeeld!
Nieuwe situatie:
Er zijn nu 4 i.p.v. de oorspronkelijke 3erfgenamen.
De 3 kinderen van de ene dochter zijn nu ook als erfgenaam opgenomen in het nieuwe testament en delen voor een kwart mee in de nalatenschap. Nog afgezien van de financiële gevolgen, voelt het op zijn zachts gezegd niet goed. Het voelt als een achterbakse streek. Hierdoor is het contact tussen broer en de zus met kinderen gestopt niet met de kinderen want die neem ik niks kwalijk. Ik (zoon)overweeg nu zelfs om evt. erfenis al bij voorbaat af te wijzen nu mijn moeder nog leeft.
Vragen:
1. is dit normaal, gebeurt dit vaker?
2. moet de notaris mij niet op de hoogte stellen als er een wijziging in het testament plaats vindt?
Graag reacties en/of advies bij voorbaat dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 31 jan 2009 18:43

De woonplaats van de erfgenamen is van geen belang.

Iedereen met 3 kinderen mag vrij beschikken over 1/4 van zijn erfenis; dat is niet vatbaar voor inkorting nadien.

Er is geen leeftijdsbeperking wat het maken of veranderen van een testament betreft. Men meot enkel nog beschikken over zijn volle verstand.

Men kan een erfenis niet verwerpen zolang er geen overledene is.

Niemand moet U verwittigen over een wijziging aan de inhoud van een testament; noch over het schrappen of over het maken van een testament.

Het advies van destijds:
"Zoon adviseert ouders na het kopen van een eigen woning een testament te maken op de langstlevende (situatie ±1980). Dit zodat er evt. in de toekomst geen problemen kunnen ontstaan met de evt. erfenis en de achterblijvende ouder ongestoord in het huis kan blijven wonen."

is merkwaardig: de langstlevende heeft in alle gevallen het levenslang vruchtgebruik op de gezinswoning + huisraad; daarvoor was een testament niet nodig.

wanton

#3 , 31 jan 2009 18:48

Beste casus ,
ik heb eerst en vooral gelezen dat Uzelf in Nederland woont. U vertelt er niet bij waar uw moeder woont. Dat is van belang om te weten of het Belgisch erfrecht wel van toepassing is. Hoe hiermee rekening bij mijn antwoord.

Wanneer een erflater drie kinderen heeft , vraagt de Belgische wetgever dat de erfenis voor minimum 3/4 wordt verdeeld tussen die drie kinderen, zodat zij elk minsten recht hebben op 1/4. Men noemt dit de reserve.
Over het laatste kwart van de erfenis kan de erflater vrij beschikken, ttz. hij mag dit laten toekomen aan wie hij wil. Hij kan één kind meer geven , aan een ander familielid of aan een goede vriend(in). Dus indien uw moeder 1/4 van haar te verwachten erfenis verdeelt onder haar drie kleinkinderen , heeft zij daar wettelijk gezien alle recht toe. Zij hoeft daar zelfs geen reden voor op te geven.
Zulke toestand is dus niet abnormaal. Er zijn meer grootouders die hun kleinkinderen op die manier iets rechtstreeks toestoppen.
Moet een notaris deze wijziging melden? Neen , een testament wordt verondersteld slechts bij het overlijden van de erflater 'openbaar' te worden.
U kan geen afstand doen van uw deel in de erfenis van uw moeder zolang zij leeft. Het heeft mi. ook geen zin dit te doen , als het resultaat positief is. Uw part wordt dan verdeeld over de andere erfgenamen.
Waar u , bij het verdelen van de nalatenschap , wel moet en kunt opletten is dat U minimum uw part , zijnde 1/4 van het totaal bekomt. Zoniet kan U het deel van de kleinkinderen laten verminderen.

Maar nogmaals , dit is van kracht als uw moeder in België woont. In Nederland zijn waarschijnlijk andere regels van toepassing.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

casus
Topic Starter

#4 , 01 feb 2009 09:30

Beste Dino & Wanthon,

Bij het googlen kwam ik deze site tegen.
Ik heb me aangemeld en het bericht er op gezet. Kwam er na het plaatsen pas achter dat er .be achter de website stond. (domme hollander, ha..ha..) :lol:
Mijn excuses voor de verwarring ik en mijn moeder wonen n.l in Nederland er daar is natuurlijk het Nederlandse recht van toepassing. In iedergeval bedankt voor de reactie. U hebt waarschijnlijk wel uit het bericht begrepen dat het mij meer gaat over de manier waarop ik, vooral door mijn zus, ben behandeld dan om de financiën.

casus
Topic Starter

#5 , 01 feb 2009 09:34

Het advies van destijds:
"Zoon adviseert ouders na het kopen van een eigen woning een testament te maken op de langstlevende (situatie ±1980). Dit zodat er evt. in de toekomst geen problemen kunnen ontstaan met de evt. erfenis en de achterblijvende ouder ongestoord in het huis kan blijven wonen."

is merkwaardig: de langstlevende heeft in alle gevallen het levenslang vruchtgebruik op de gezinswoning + huisraad; daarvoor was een testament niet nodig.
In Nederland was dat in de jaren tachtig vorige eeuw nog wel nodig.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”