Casus erfrecht.
Gegevens en situatie tot 1999: vader,moeder en 3 kinderen:
• 1 zoon zonder kinderen, woonachtig in Nederland
• 1 dochter zonder kinderen woonachtig in het buitenland.
• 1 dochter met 3 kinderen ook woonachtig in het buitenland.
Zoon adviseert ouders na het kopen van een eigen woning een testament te maken op de langstlevende (situatie ±1980). Dit zodat er evt. in de toekomst geen problemen kunnen ontstaan met de evt. erfenis en de achterblijvende ouder ongestoord in het huis kan blijven wonen.
Vader komt te overlijden in 1999. Contact tussen zoon en moeder is vanaf 2000 t/m 2006 minder goed. Nu komt de zoon er in 2008 achter dat moeder zonder mede weten van haar zoon en andere dochter het testament in 2005 ( ze is dan 89 jaar!) te hebben gewijzigd. Dit heeft ze besloten tijdens een vakantie in het buitenland bij de dochter met de 3 kinderen. Het vermoeden bestaat dat deze dochter daar een sterke rol in het gespeeld!
Nieuwe situatie:
Er zijn nu 4 i.p.v. de oorspronkelijke 3erfgenamen.
De 3 kinderen van de ene dochter zijn nu ook als erfgenaam opgenomen in het nieuwe testament en delen voor een kwart mee in de nalatenschap. Nog afgezien van de financiële gevolgen, voelt het op zijn zachts gezegd niet goed. Het voelt als een achterbakse streek. Hierdoor is het contact tussen broer en de zus met kinderen gestopt niet met de kinderen want die neem ik niks kwalijk. Ik (zoon)overweeg nu zelfs om evt. erfenis al bij voorbaat af te wijzen nu mijn moeder nog leeft.
Vragen:
1. is dit normaal, gebeurt dit vaker?
2. moet de notaris mij niet op de hoogte stellen als er een wijziging in het testament plaats vindt?
Graag reacties en/of advies bij voorbaat dank.