Erfenis

Krostie
Topic Starter

Erfenis

#1 , 23 jan 2009 16:06

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag, ik hoop dat er mij iemand mee kan helpen.
2 jaar geleden is mijn vader overleden, kort daarna heeft mijn moeder mij papieren laten tekenen dat wij (mijn broers en ik) afstand deden van de erfenis.
Nu gaat mijn ma volgende maand hertrouwen.
Hij heeft 3 kinderen.
In geval dat beide overlijden, worden de eigendommen van mijn ma dan ook verdeeld met die andere kinderen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 25 jan 2009 11:32

“Art.784.De verwerping van een nalatenschap wordt niet vermoed : zij kan voortaan alleen gedaan worden op de griffie van de rechtbank van eerste aanleg van het arrondissement waar de erfenis is opengevallen, in een bijzonder daartoe gehouden register.”(Burgerlijk Wetboek).

Ik ga ervan uit dat ‘afstand deden van de erfenis’ geen verwerping was doch het onderhands verzaken aan uw erfdeel ten gunste van uw moeder.

‘Een verzaking aan een erfenis in het voordeel van een bepaald persoon die geen erfgenaam is,maakt een schenking uit die onderworpen is aan de vormvereisten van *art.931 B.W.‘(Cass. 5 november 1976,R.W. 1977-78,440,Noot THIELEMANS).

Dit geldt mijns inziens evenzeer wanneer die persoon wel erfgenaam is,maar het geschonkene niet tot zijn erfdeel behoort.

* “Art.931.Alle akten houdende schenking onder de levenden worden verleden voor notaris, in de gewone contractvorm : en daarvan wordt, op straffe van nietigheid, een minuut gehouden.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

U kan in dat geval dus de nietigheid van die akte aanvoeren en zo nodig vorderen. De nietigheid van die akte doet evenwel de overeenkomst zelf niet teniet.

‘De verkoop van een onroerend goed houdt voor de partijen de verplichting in om mee te werken aan het verlijden van de authentieke akte...Weigert een partij deze medewerking,dan kan de andere partij aan de rechter een vonnis vragen dat zal gelden als titel voor de overdracht‘[Cass. 31 januari 2008(H.E./O.-M.),R.W.2008-09,573-578,Noot JANSEN,R.,Sancties en remedies bij een dubbele verkoop van onroerende goederen].

Moeder zou dus ook in dit geval aan de rechter een vonnis kunnen vragen dat zal gelden als titel voor het verzaken aan uw erfdeel.

De kinderen van moeders echtgenoot die niet haar kinderen zijn erven niet van moeder,tenzij bij testament en binnen de grenzen van moeders beschikbaar deel uit art.913 B.W.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”