obligaties van grootmoeder, vergiftigd geschenk ?

ludo369
Topic Starter

obligaties van grootmoeder, vergiftigd geschenk ?

#1 , 12 jan 2009 12:51

Hallo allemaal.
Vorig jaar heeft mijn grootmoeder mij 2 obligaties geschonken, elk van 25 stuks (één stuk is ongeveer 440 euro waard). Dus vlug omgerekend gaat het hier over ongeveer 22.000 euro. Een leuk kado zou je op het eerste gezicht denken. Hierover is geen enkel document opgemaakt, mijn grootmoeder gaf ze me zo in de hand bij nazicht van haar kluis. Ondertussen, een jaar later, is zij dement en zit in een rusthuis. Nu mag ik in principe de coupons die bij deze obligaties horen gaan innen op de bank. Maar ik durf niet. Wanneer mijn grootmoeder later zal overlijden, gaat er zeker ruzie uitbreken over de te verdelen centjes. Eén van haar dochters zal zeker het onderste uit de kan halen om haar erfdeel te krijgen. Vroeger was grootmoeder vrij bemiddeld. Ondertussen schiet van dat geld weinig meer over. 2 van de 4 appartementen die zij bezat gaf ze ondertussen weg. De andere 2 zullen voor die dochter zijn. Het geld dat zij bezat was bijna allemaal onder de vorm van obligaties. Wanneer ik die coupons ga innen, gaat bekend worden bij de bank dat ik die obligaties in bezit heb. Niks mis mee, maar ik ben bang dat bij bankonderzoek later, wanneer er niet genoeg overschiet van bomma haar centen voor die dochter haar erfdeel, ontdekt gaat worden dat ik die heb en dat ik dat geld moet terugbetalen, allicht heb ik het dan al niet meer.. misschien met nog boetes of wie weet ?
Dat ik registratierechten moet betalen als grootmoeder binnen de 3 jaar sterft weet ik. Bomma heeft 2 dochters en 3 kleinkinderen. Het allerliefst nog zou ik van die obligaties vanaf willen en ze verkopen en het geld op mijn spaarboek zetten. Kan ik dit met een gerust hart doen ???

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 12 jan 2009 14:40

Ludo,

ge hebt schrik om de coupons te innen , maar je denkt er wel aan de effecten ( ik denk niet dat het obligaties zijn) te willen verkopen. In de beide gevallen is er een spoor naar U. Vermits de papieren effecten gaan verdwijnen , kan U al beginnen met ze af te geven op uw bank en ze op een effectenrekening plaatsen.
Daarna : afwachten. Bij het overlijden van uw grootmoeder moet ALLES wat ze ooit heeft weggegeven terug 'in de pot' komen , de 2 appartementen maar dus ook uw effecten. Als er geen testament is of schenkingsdokument 'buiten erfdeel' , zullen het de twee kinderen zijn die alles netjes verdelen , wat betekent dat jij niets zal krijgen.
Dus , bewaar de effecten om ze (waarschijnlijk) ooit terug te moeten geven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

ludo369
Topic Starter

#3 , 12 jan 2009 14:58

Vele mensen uit de familie hebben nooit naar mijn grootmoeder omgekeken. Ik heb er echter steeds veel voor gedaan. Dit was zowat haar manier om ervoor te zorgen dat ik er toch ergens zou voor beloond worden. Kan ik die papieren niet gewoon in mijn kluis laten liggen tot na alles verdeeld is na haar overlijden ? En dan een paar jaar wachten.
Volgens de bank moeten de coupons niet ieder jaar geïnd worden. En verder is er niemand die weet dat grootmoeder ze mij gegeven heeft. Dat wou ze niet omdat er al genoeg ruzie gemaakt wordt in de familie over geld...

Reclame

wanton

#4 , 12 jan 2009 16:54

Ludo ,

Ik zal de laatste zijn om U tegen te houden. Ik kan of wil U niet verbieden de effecten voor uzelf te houden.
Maar als één van de kinderen weet had van het bestaan van de effecten en die vraagt een onderzoek , zullen ze ooit bij U terecht komen. Misschien heel vlug, misschien pas binnen 30 jaar. Als U de effecten niet op een effectenrekening zet , zullen ze dan niets meer waard zijn.
Hoop op onwetendheid. Ik zeg niks.
Toet-anch-Amon

ludo369
Topic Starter

#5 , 12 jan 2009 20:08

Ik weet het ; het is een moeilijk geval. Het zou mijn grootmoeder zelf ook pijn doen moest ze het weten dat ik het uiteindelijk toch niet kan houden. Ze gunt me dat na alles wat ik voor haar gedaan heb.. Langst de andere kant zou ik het ook graag zelf houden ; het is toch een bedrag waar ik lang voor moet sparen ! Ik denk dat ik de effecten in mijn safe ga laten ; de coupons niet innen, zodat er werkelijk niets naar mij wijst. En ik wacht af of een dergelijk onderzoek er echt komt. Moest het nu zo zijn dat die stukken 'gezocht' worden, maar niet gevonden. Kan ik die dan niet verzilveren jaren nadat het onderzoek afgelopen is, of blijven die effecten dan als het ware 'geseind' zodat er bij de bank een lichtje gaat branden wanneer iemand ze lange tijd daarna probeert te verzilveren ?
Dit alles natuurlijk binnen de termijn dat papieren effecten nog een waarde hebben.

Creatief

#6 , 12 jan 2009 20:38

Indien de andere erfgenamen op de hoogte zijn van het bestaan van deze effecten, dan zullen ze wel de jacht inzetten naar het verloren kapitaal.

Je beschikt over effecten aan toonder. De andere erfgenamen moeten dan ook beschikken over de nummers van deze effecten om verzilvering of vervreemding tegen te gaan.

De aankoop ervan kunnen erfgenamen nagaan door de dagafschriften op te vragen.

Wil je meer weten over het "op jacht gaan van verdwenen erfenissen", lees dan eens rustig onderstaand topic.

http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=12191

Je grootmoeder is vrij geld weg te schenken aan wie ze wil, zo lang ze haar eigen kinderen maar niet onterft, want dan kunnen de poppetjes aan het dansen gaan.

Indien jij ze "eerlijk" hebt gekregen van je grootmoeder, dan zou ik daar ook heel vrij mee omgaan en rustig elk jaar de couponnetjes laten knippen.

ludo369
Topic Starter

#7 , 13 jan 2009 09:11

Ik neem aan dat als de storm over is, de effecten die mijn grootmoeder ooit gekocht heeft maar waar geen bewegingen meer van zijn geregistreerd, na afloop van de erfenisverdeling en bijbehorend onderzoek, niets meer waard zullen zijn ? Of toch niet meer verzilverbaar ?

Creatief

#8 , 13 jan 2009 12:08

Je mag natuurlijk de vervaldag niet overschrijden. Waarom maak je een probleem om couopons te knippen en om de effecten de verzilveren. Je hebt ze eerlijk gekregen van je grootmoeder voor je inzet en liefde, die je haar betoonde.

Het enige wat ze je kunnen doen, is wanneer de effecten nog geen 3 jaar geleden zijn aangekocht, dat ze je vragen om op jouw deel succcessierechten te laten betalen. Dit kan alleen maar als de effecten gekend zijn door andere erfgenamen.

ludo369
Topic Starter

#9 , 13 jan 2009 12:29

Wel ik heb schrik omdat mijn grootmoeder in haar leven al teveel heeft weggegeven en er allicht niet genoeg meer overblijft om één van de 2 dochters haar erfdeel te geven. Zij heeft heel haar leven al ruzie met de familie, heeft zich bewust afgescheurd, maar zal als er centjes te rapen zijn, al snel met een advocaat alle middelen inzetten om zoveel mogelijk te krijgen. Als zij dan de gegevens over mijn grootmoeder haar obligaties gaat opvragen bij de bank gaan ze zien dat mijn grootmoeder destijds die effecten gekocht heeft, en dat ik nu de coupons in daarvan. Dus dat die stukken naar mij gegaan zijn. En dan ga ik die allicht terug moeten afgeven. Dat is het probleem. Dus liefst hou ik die 'verstopt' tot alles achter de rug is... alhoewel, gaat dat wel ??

Creatief

#10 , 13 jan 2009 13:57

Je kan de effecten toch ook niet laten vervallen! In 2013 zijn materiële effecten niet meer mogelijk.

wanton

#11 , 13 jan 2009 19:36

Belgische papieren effecten die op 1/1/2013 niet op een effectenrekening geplaatst zijn , zijn enkel nog verhandelbaar via een dienst van de Nationale Bank. Per jaar wordt er 10 % van de waarde afgetrokken. Dus als je ze in 2020 zou innen , ontvang je nog 30 %.
Daarom , zet die effecten zo vlug mogelijk op een effectenrekening en in de coupons.
Hoop dat er geen onderzoek komt. Er zal dus steeds een spoor naar U zijn. Indien de 'wettelijke' erfgenamen verzet aantekenen , blijft dit 30 jaar geldig en kan U ze niet meer verzilveren.
U kan mi. niet bewijzen dat U de effecten 'eerlijk' gekregen heeft. Doordat er geen bewijs is opgemaakt , blijkt nergens de vrijgevigheid en de wil tot schenken vanwege uw grootmoeder. Nu nog een verklaring opmaken , heeft gezien haar toestand geen waarde. U heeft ook geen manier om de termijn van drie jaar om geen successierechten meer te moeten betalen, te bewijzen.

Nogmaals : hoop op onwetendheid vanwege de erfgenamen.
Toet-anch-Amon

j.demoor

#12 , 14 jan 2009 14:03

Ik ga ervan uit dat de betrokken obligaties titels aan toonder en roerende goederen zijn waarvoor geldt “Art.2279.Met betrekking tot roerende goederen geldt het bezit als titel.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.894.Een schenking onder de levenden is een akte waarbij de schenker zich dadelijk en ONHERROEPELIJK van de geschonken zaak ontdoet, ten voordele van de begiftigde, die ze aanneemt.”(B.W.).

‘De handgift is een zakelijk contract. Het bestaat door het feit alleen van de overhandiging, d.w.z. door de afgifte van de geschonken zaken zó dat de begiftigde in het bezit zijn eigendomstitel vindt, overeenkomstig artikel 2279 van het Burgerlijk Wetboek (DE PAGE, TRAITE ELEMENTAIRE DE DROIT CIVIL BELGE, d. VIII nrs. 516 en 523).De begiftigde heeft in beginsel generlei schriftelijk bewijs te leveren. Daarentegen mogen de schenker of zijn erfgenamen de handgift normaal alleen bewijzen door een geschrift waarin de begiftigde erkent dat hij de geschonken zaken heeft ontvangen‘(Fisconet nr.R12/08-02)

Dit geldt eveneens voor een handgifte,waarbij een akte ontbreekt. Wat uw grootmoeder u SCHONK kunnen haar kinderen niet terugeisen,tenzij de schenking haar beschikbaar deel(=1/3 indien 2 kinderen) zou overschrijden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#13 , 14 jan 2009 14:57

Ludo ,

ik hoop dat U in staat bent de ontvangen effecten voor eigen doel ten gelde te maken.
Maar als het ooit tot een rechtszaak komt , vrees ik dat het zou kunnen uitdraaien op ' diefstal , vervreemding '.
Er is nergens een bewijs van de wil tot geven en , gezien de gezondheid van grootmoeder, van de bekwaamheid tot geven. Er zijn blijkbaar ook geen getuigen.
Ik hoop echt dat het goed komt , maar , nogmaals , u moet rekenen op onwetendheid of de goede wil van de erfgenamen.
Toet-anch-Amon

ludo369
Topic Starter

#14 , 17 jan 2009 10:54

“Art.894.Een schenking onder de levenden is een akte waarbij de schenker zich dadelijk en ONHERROEPELIJK van de geschonken zaak ontdoet, ten voordele van de begiftigde, die ze aanneemt.”(B.W.).
doch...

Wat uw grootmoeder u SCHONK kunnen haar kinderen niet terugeisen,tenzij de schenking haar beschikbaar deel(=1/3 indien 2 kinderen) zou overschrijden.
En dit laatste is 100% zeker het geval. Bij deze erfenig gaat gestreden worden tot de laatste cent, zoveel is zeker... En behoorlijke sommen gaan van verschillende familieleden teruggeëist worden.

Dus mijn eindconclusie is : hoe goed bedoeld ook van mijn grootmoeder ; ik kan er niks mee aanvangen, en kan ze zelfs beter teruggeven, zodat ze mee verdeeld kunnen worden met de rest van de erfenis.

Hoe gaat men eigenlijk te werk bij het terugvorderen van een teveel van schenkingen ? Hoe ver gaat men ? Dit is eigenlijk een nieuw onderwerp, dus ik start hierover een nieuw draadje..

Hartelijk dank aan ieder die zijn bedenkingen hier heeft willen neerzetten.

Ludo :D

Creatief

#15 , 17 jan 2009 20:37

Ludo, zie pb :oops:

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”