tant is met erfdeel van mijn overleden vader is weg !

suzanne
Topic Starter

tant is met erfdeel van mijn overleden vader is weg !

#1 , 29 dec 2008 22:27

mijn grootmoeder is enkele maanden geleden gestorven ,haar huisje is twee jaar geleden verkocht en hier had zei nog 75.000 euro van .Ze woonde de laatste maanden in bij mijn tante ( de zus van mijn overleden vader) en zei had een volmacht over mijn grootmoeder haar rekening .Nu blijkt dat bij de verdeling bij de notaris mijn tante al het geld al op voorhand heeft afgehaald .
Ze zegt dat mijn grootmoeder had gezegt , doe er maar je zin mee !
Kan dit zomaar?
hebben wij als kinderen van mijn overleden vader geen recht op zijn deel?
en wat kunnen we hier tegen ondernemen ?
ik had ergens vernomen dat de eerste drie jaar na de verkoop van het huis mijn grootmoeder het geld niet mag weg schenken , is dat waar ?

grtz

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 29 dec 2008 22:43

Al hetgeen je grootmoeder bezat in de laatste 3 jaar voor haar dood, behoort tot de nalatenschap van de grootmoeder.

Jij als kleindochter bent de plaatsvervangende erfgename van je overleden vader en je zussen en broers ook.

Onder de rubriek van "Erfrecht en Schenkingen" vind je enkele topics terug hoe je de verdwenen gelden kan opsporen.

Graag wil ik je met dit opzoekwerk helpen en verwijs ik je onmiddellijk door naar onderstaande link:

http://www.febelfin.be/febelfin/nl/Tot_ ... index.html

Deze dienst zal je alle informatie geven over de bestaande zicht- spaar- en effectenrekeningen.

Met deze link word je al flink op weg geholpen om de nalatenschap te kunnen afhandelen.

Meer informatie in verband met verdwenen gelden vinden je in onderstaand topic:

http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=12191

Veel succes, al is het elke dag, beetje bij beetje!

wolf2

#3 , 30 dec 2008 16:36

"Al hetgeen je grootmoeder bezat in de laatste 3 jaar voor haar dood, behoort tot de nalatenschap van de grootmoeder."

Sorry, maar dat is niet correct.

Wat oma bezat op de dag van haar overlijden, dat is haar nalatenschap.

Alles wat ze heeft weggeschonken tijdens haar leven, moet echter terug ingebracht worden (behalve schenkingen buiten erfdeel; die vereisen echter een geschrift).

De termijn van 3 jaar bestaat niet in het erfrecht (enkel in het successierecht).

Reclame

Creatief

#4 , 30 dec 2008 18:46

Oké, Dino, je hebt weer gelijk. 1 - 0 voor jouw al weer!

wanton

#5 , 30 dec 2008 20:48

Ik verwijs toch even naar de fictiebepaling van art. 7 van het Wetboek Successierechten :
Artikel 7

De goederen, waarover, naar het door het bestuur geleverd bewijs, de afgestorvene kosteloos beschikte gedurende de drie jaar vóór zijn overlijden, worden geacht deel uit te maken van zijn nalatenschap, indien de bevoordeling niet onderworpen werd aan het registratierecht gevestigd voor de schenkingen, behoudens verhaal van de erfgenamen of legatarissen op de begiftigde voor de wegens die goederen gekweten successierechten.

Hierbij moet je verstaan dat die 75000 € wel degelijk verondersteld wordt aanwezig te zijn in de nalatenschap , en dat er door de (wettige) erfgenamen de vereiste successierechten zullen moeten betaald worden , zelfs indien ze er niets hebben van ontvangen.
Men kan dit tegengaan in volgende gevallen :
- deze som is onder een ander vorm aanwezig , vb. banktegoed of effecten
- er zijn geregistreerde schenkingen gebeurd , dwz. er zijn schenkingsrechten betaald
- er zijn verantwoorde kosten mee betaald , vb. rusthuiskosten , wat moet bewezen worden met de facturen.
Indien dit niet kan , zullen er successierechten moeten betaald worden, zelfs als tante de gelden ter goeder trouw heeft afgehaald.
Blijft natuurlijk het probleem dat die tante het geld zou achtergehouden hebben. Bankonderzoek (cfr. Creatief) dringt zich dan op. Een bankvolmacht is geen afdoende reden om alles ten eigen voordeel af te handelen . In zo'n geval is er misbruik van vertrouwen en poging tot fraude.
Een inbreng van die som in de totaliteit en eventueel inkorting tgv. neef/nicht is mogelijk , zodat die hun rechtmatig deel bekomen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Creatief

#6 , 30 dec 2008 23:10

Wel, Wanthon, ik ben heel erg blij dat jij mijn mening toch deels bijtreedt. Ik heb lang getwijfeld of ik Dino een puntenscore zou toekennen, maar wou eigenlijk een reactie uitlokken. Ik wou de weergoden gunstig stemmen :P
Ik heb het eigenlijk ook nooit anders geweten zoals jij het neerschrijft.

Een forum dient uiteindelijk om elkaar bij te sturen. Een vraag goed leren lezen is de boodschap om ook goed te beantwoorden.

suzanne
Topic Starter

#7 , 03 jan 2009 00:48

kunnen wij onze tante dan aanklagen voor fraude ?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 jan 2009 19:19

als blijkt dat er geschoemeld is dan kan dat voor verduistering - oplichting - misbruik van vertrouwen al naargelang wat er juist gebeurd is.

Laat dat over aan uw juridische raadsman - notaris of advocaat .
De klacht met burgerlijke partijstelling door alle erfgenamen samen ( best) met de nodige dokumenten via rechtstreeks PDK ( procureur) of via de lokale politie ( eerstelijn)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”