schenking in de gemeenschap gebracht?

JuJu
Topic Starter

schenking in de gemeenschap gebracht?

#1 , 08 jan 2009 11:40

Ik heb een 4-tal jaar geleden een schenking van mijn vader gekregen. hiermee heb ik de keuken van het huis betaald dat 50/50 aan mijn vriend en mij toebehoord.
Nu gaat het erg slecht met mijn vriend en het is bijna onvermijdelijk dat we uit elkaar zullen gaan. We hebben een samenlevingscontract bij de notaris, maar wonen niet officieel samen.
Kan ik, bij verkoop van het huis, mijn schenking terug krijgen, of moet ik hiervoor op de goodwill van mijn vriend rekenen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 08 jan 2009 13:38

Lieve Juju,

ik hoop dat U afdoende bewijzen heeft van die schenking. Want dat is nodig om deze terug te krijgen , vooraleer de verdeling van de opbrengst geschiedt.
U heeft recht op minstens de schenking. Indien door uw inbreng het huis , dat U beiden toebehoorT, vermeerderd is in waarde , kan U een evenredig deel bovenop krijgen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

JuJu
Topic Starter

#3 , 08 jan 2009 13:57

ja, die schenking staat volledig op papier en is op mijn persoonlijke rekening gestort. Maar ik heb die daarna doorgestort op de gezamelijke rekening om de keuken en de zonnewering van de veranda mee te betalen. Mijn vriend beweert nu dat, doordat ik het geld op de gezamelijke rekening gestort heb, ik het in de gemeenschap gebracht heb en ik daarom dat bedrag niet kan terug krijgen.
bedankt voor je antwoord!

Reclame

wanton

#4 , 08 jan 2009 16:53

Juju,

jullie zijn niet getrouwd. Dan bestaat er niet iets als "gemeenschap van goederen." Er zijn slechts goederen van U of van hem , er zijn geen goederen van ons.
Een gezamenlijke rekening is een zgn. onverdeeldheid , waarbij de bepalingen van gescheiden vermogens nog steeds gelden. Ieder heeft er de helft van, tenzij anders bewezen.
U heeft een bepaalde som ter beschikking gesteld van de onverdeeldheid. Het speelt zelfs geen rol of U dat rechtstreeks gedaan had , zoals nu , of onrechtstreeks door vb. bepaalde fakturen te betalen.
Zelfs als U getrouwd waart , zou U dat bedrag kunnen opeisen. Het is en blijft van U , onafgezien hoe het besteed is.
Bij verkoop van de woning is een notaris nodig. Bespreek het met hem , hij zal U dezelfde uitleg geven en aldus verdelen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”