Waar kan mijn stiefzoon aanspraak op maken?

ypsilon1972
Topic Starter

Waar kan mijn stiefzoon aanspraak op maken?

#1 , 04 jan 2009 12:49

Wij zijn gehuwd onder het wettelijk stelsel en hebben samen geen kinderen. Mijn vrouw heeft een zoon uit een vorig huwelijk. Wij zijn van plan om samen een huis te kopen. Indien mijn echtgenote overlijdt waar heeft haar zoon dan recht op? Kan hij aanspraak maken op het huis en/of het gemeenschappelijk vermogen?

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 05 jan 2009 10:53

Bij ontbreken van huwelijkscontract en testament wordt de huwelijksgemeenschap bij overlijden uw echtgenote als volgt verdeeld:

“Art.745…Zij(=de afstammelingen) erven voor gelijke delen en bij hoofden…Art.745bis.Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap…”(=Burgerlijk Wetboek)

U behoudt uw helft van de huwelijksgemeenschap in volle eigendom en erft het vruchtgebruik van haar hele nalatenschap,terwijl haar zoon de blote eigendom ervan erft.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#3 , 05 jan 2009 16:19

Haar zoon zal , bij overlijden van de vrouw , haar deel in het gemeenschappelijk vermogen erven. Hij bekomt de helft van de gemeenschap , weliswaar in blote eigendom. Uzelf behoudt uw helft in de gemeenschap plus het vruchtgebruik over alles wat van uw vrouw was. Haar zoon kan niets ondernemen tegen U : U kan steeds blijven wonen.
Wat jullie wel kunnen doen , is een wederzijds testament maken , waarbij U elkaar zo veel mogelijk bevoordeligt. Hierdoor zal de zoon slechts 50 % bekomen ( 25 % van het totaal).
De vraag die zich bij zoiets stelt : zijn er/komen er gemeenschappelijke kinderen? Wat wenst U , indien U geen afstammeling heeft, dat er met uw erfdeel gebeurt = mag dat - na testament- naar uw stiefzoon?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”