#2 , 30 dec 2008 10:00
Art.1413 Ger. W.Iedere schuldeiser kan in spoedeisende gevallen aan de rechter toelating vragen om op de voor beslag vatbare goederen van zijn schuldenaar bewarend beslag te leggen.Art.1415 Verlof om bewarend beslag te leggen mag niet worden verleend dan wegens een schuldvordering die zeker en opeisbaar is, en die vaststaande is of vatbaar voor een voorlopige raming...?(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).
U kan dus bewarend beslag leggen op een erfenis zodra die openvalt.Indien u met de erflaters geen persoonlijk contact hebt dan bent u aangewezen op iemand die toegang heeft tot het Rijksregister van de natuurlijke personen.
Art.1494.Geen uitvoerend beslag op roerend of onroerend goed mag worden gelegd dan krachtens een uitvoerbare titel en wegens vaststaande en zekere zaken...?(Ger.W.).
Indien u nog geen uitvoerbare titel(=vonnis) bezit bij het leggen van bewarend beslag dan dient u deze te verwerven vooraleer dit bewarend beslag vervalt.
door de overheid: want zij zitten dikwijls in hetzelfde geval: X moet nog ... betalen, bezit niets maar zijn ouders/grootouders wel...
Al die personen worden in een register ingeschreven. Twee keer per jaar wordt in het Rijksregister gekeken of de ouders nog leven of niet. Is er een gestorven, dan start de procedure opnieuw op (voor zover nog niet vejaard; desnoods moet er gestuit worden).
Dit is wat ik tot nu hier en daar kon vinden. Mijn neef gaat dus binnekort al de gerechtskosten en boetes na die veroordeling moeten betalen. Hij heeft geen geld (en werkt bovendien niet). De feiten gebeurde toen hij minderjarig was, maar nu is hij uiteraard meerderjarig. Maar hij erfde of gaat binnenkort erven van zijn grootvader (die onlangs het leven liet). Dus ik vermoed dat de overheid dus wel degelijk beslag kan leggen op die erfenis.
Iemand een idee of opmerkingen?