vader gestorven: 3 echte kinderen & 1 stiefdochter

svenneke
Topic Starter

vader gestorven: 3 echte kinderen & 1 stiefdochter

#1 , 26 dec 2008 22:11

Mijn ouders zijn gescheiden.
Ik heb 1 broer & 1 zus, wij zijn dus met 3 kinderen.
Mijn vader is hertrouwd met een vrouw die al een kind had uit een vorig huwelijk.
Zijn nieuwe vrouw is enkele jaren geleden overleden aan kanker.
Nu is echter mijn vader ook overleden.
Hoe moeten wij de erfenis verdelen tussen ons & de stiefdochter?

Dit valt er te verdelen:
- het vermogen (bankrekeningen & beleggingen)
- de gezinswoning (gekocht door vader & zijn nieuwe (overleden) vrouw
- de auto & inboedel

BEDANKT!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
simonjo

#2 , 27 dec 2008 00:14

Uw notaris zal moeten uitzoeken hoe uw vader getrouwd was (scheiding van goederen, gemeenschap) en wie wat gekregen heeft bij het overlijden van zijn 2de vrouw.

De stiefdochter heeft reeds haar deel gekregen van haar moeder toen die overleed, zo kan het zijn dat zij een deel (naakte eigendom) van de gezinswoning van uw vader in bezit heeft, zal zij haar moeders aandeel in gelden/beleggingen en inboedel gekregen hebben of is er een regeling op papier gezet om dit op een later tijdstip (overlijden uw vader) af te rekenen.

Haar aandeel naakte eigendom zal nu overgaan in een aandeel volle eigendom, het overige deel behoort toe aan uw vader.

Alles wat van uw vader is wordt verdeeld onder zijn 3 kinderen, dit zal dan zijn: gelden/beleggingen, auto, inboedel, en zijn deel van de gezinswoning (wellicht de helft (of meer)).

Tenzij uw vader een testament ten voordele van stiefdochter geschreven heeft, dan kan hij maximum 1/4 aan haar nalaten, tegen hoge erfenistarieven welliswaar want zij is geen familie.

j.demoor

#3 , 28 dec 2008 12:18

Ik ga ervan uit dat de nalatenschap van uw vaders tweede echtgenote nog niet verdeeld werd,dat zij trouwden onder het wettelijk stelsel,zonder huwelijkscontract,dat alle vermogen gemeenschappelijk was en er geen testament was.

Bij overlijden van de tweede echtgenote geldt:
“745…Zij(=haar afstammelingen) erven voor gelijke delen en bij hoofden…Art.745bis.Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap…”(=Burgerlijk Wetboek) en blijft volle eigenaar van zijn helft van de ontbonden gemeenschap. Haar afstammelingen erven de blote eigendom van haar nalatenschap,zijnde de andere helft.

Bij vaders overlijden geldt:
“745…Zij(=zijn afstammelingen) erven voor gelijke delen en bij hoofden…”(B.W.).De blote eigendom uit de nalatenschap van de tweede echtgenote wordt dan van rechtswege volle eigendom.

Samengevat:(ik ga ervan uit dat de ontbonden huwelijksgemeenschap ongewijzigd bleef na overlijden tweede echtgenote).
afstammelinge van tweede echtgenote bekomt 1/2 ontbonden huwelijksgemeenschap in volle eigendom.
afstammelingen van vader erven ELK 1/2 x 1/3 = 1/6 volle eigendom van de ontbonden huwelijksgemeenschap.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”