Hallo
mijn moeder ( alleenstaand ) is in 2007 overleden. Ik ben het enigste kind en ik heb zelf een minderjarig kind. In haar testament stond dat het grootst mogelijke deel van haar erfenis voor haar kleinkind was. Ik was hiervan op de hoogte want we hadden dit op voorhand besproken. Zij was immers al een hele tijd ernstig ziek. Dus dit wil in praktijk zeggen dat de helft voor mij zou zijn en de helft voor mijn kind. Probleem: bijna al haar roerende goederen staken in een Target Invest Fund van Fortis ( tak 23 en 21 produkt ) met als begunstigde mijn kind. Het geld werd gestort via een éénmalige premie.Volgens de notaris gebeurt de verdeling als volgt: de helft van het onroerend goed voor mij en de helft voor mijn kind, de zicht en spaarrekeningen ook ieder de helft maar alles wat in dit Target Invest Fund zit ( wat een heel hoog bedrag is ) zou volledig naar mijn kind gaan. Op deze manier kom ik helemaal niet aan mijn wettelijke helft. Mijn moeder dacht dat het fonds voor mijn kind zou zijn en de woning voor mij ( hetgeen in waarde ongeveer overeenkomt ) Deze zaak staat nu op de rol bij de rechtbank van eerste aanleg om een inkorting te vragen, en ook om dit financieel produkt te laten herkwalificeren als beleggingsprodukt ipv een levensverzekering, zodat het kan opgenomen worden in de nalatenschap.Volgens mijn adocaat moet ik dit zeker winnen gezien een zeer recent proces 26/06/2008 die deze materie behandeld. Wat denkt u hoe mijn kansen liggen om dit te winnen. Het klinkt misschien raar om te procederen tegen je eigen kind maar ik vraag enkel maar waar ik recht op heb. Ik heb er hoegenaamd geen probleem mee dat mijn kind de helft van de erfenis krijgt want dit had ik samen met mijn moeder besproken op voorhand.
Alvast bedankt voor uw antwoord !!!