Vandaag ben ik te weten gekomen dat mijn moeder een paar miljoenen in de schuld staat bij een bank. Ze is nog maar 55 jaar oud, heb ook nauwelijk met haar nog contact. Nu met haar schulden wil ik dan ook niks te maken hebben . Aangezien ze bij mijn vader die intussen nu al 3 jaar gescheiden is van haar, al geld zijn komen halen. Mijn vraag was, kan ik de erfenis nu al verwerpen? Ongeacht haar leeftijd. Wat kan ik doen dat ik die schuldeisers niet achter mij krijg? Is het voldoende met de erfenis te verwerpen om geen schuldeisers te krijgen?
U kan momenteel geen erfenis verwerpen , want er is geen erfenis. Pas bij het overlijden van uw ouders , kan U - voor ieder afzonderlijk- de nalatenschap verwerpen. Slechts bij hun overlijden zouden de schuldeisers zich tot U kunnen wenden.
Voor de verwerping moet U zijn bij de Rechtbank van Eerste aanleg , van de plaats waar de overledene woonde.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon
Zolang uw ouders leven kan U niets doen. Hun schuldeisers kunnen zich ook niet tot U richten.
Maar wanneer één van hen overlijdt , moet U zo vlug mogelijk de nalatenschap verwerpen op de Rechtbank van eerste Aanleg. U moet dat wel doen voor elk van beiden afzonderlijk.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon
Sorry dat ik hierover zoveel vragen stel. Maar ik ben hier echt niet in thuis.
Om het zo snel mogelijk dan af te handelen bij hun overlijden is best onmmidelijk bij een notaris gaan. Zodat hij een afspraak regelt den rechtbank.