Inbreng schenkingen bij inkorting

Creatief
Topic Starter

Inbreng schenkingen bij inkorting

#1 , 12 dec 2008 22:57

Weg
Laatst gewijzigd door Creatief op 14 aug 2010 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
3399AAaa

#2 , 23 dec 2008 13:16

als een koppel gehuwd is wordt het huwelijk ontbonden bij overlijden van de eerste partner
dat huwelijksvermogen moet dan eerst worden vereffend en verdeeld, zodat duidelijk wordt wat de eerstoverledene in zijn nalatenschap had.
in uw geval is dat blijkbaar niet gebeurd.

om de nalatenschap van zowel vader als moeder te kunnen vaststellen moeten alle giften die ooit ontvangen zijn geweest worden ingebracht.
maar ik begrijp niet goed hoe jij nu al kan weten dat er zal moeten ingekort worden als je nog niet eens weet hoe de nalatenschap van vader eruitzag. want als ik het goed begrijp zijn toch niet alle schenkingen die hij ooit heeft gedaan, ook ingebracht geweest?

zoals ik u begrijp: de nalatenschap van vader is verdeeld geweest, maar niet alle schenkingen die hij ooit deed zijn nav die vereffening-verdeling ingebracht?

Creatief
Topic Starter

#3 , 23 dec 2008 14:02

Weg.
Laatst gewijzigd door Creatief op 14 aug 2010 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

3399AAaa

#4 , 23 dec 2008 16:13

het belangrijkste en dringendste lijkt mij nu om zo snel mogelijk een boedelbeschrijving te laten doen om vast te stellen wat de nalatenschap inhoudt. daarbij moet iedereen bekennen wat hij in het bezit heeft of gehad heeft van de nalatenschap.

het gaat om een positieve meldingsplicht. bij afsluiting moet iedereen een eed afleggen. als uw jongste broer dan liegt is hij schuldig aan meineed en dat wordt zeer streng beoordeeld door de rechtbank. wie over een bepaald deel liegt verliest onmiddellijk dat deel in de nalatenschap zonder de verdeling te moeten afwachten. bij de boedelbeschrijving is de notaris ook verplicht iedereen te verwittigen dat leugens streng bestraft worden.

voor de rekeningen op uw moeders naam kan u gerust een briefje naar de bank sturen met een copie van de aangifte van overlijden en een bewijs dat u haar erfgenaam bent. sommige banken zullen u dan uittreksels bezorgen, anderen zullen dat weigeren en zeggen dat ze dat enkel doen als de rechtbank daarom verzoekt. maar uit eigen ervaring weet ik dat dat lukt, zelfs bij buitenlandse banken.

anderzijds kan de notaris ikv de vereffening-verdeling een partij dwingen om mee te werken op straffe van een dwangsom. hij kan ook uittreksels bij de bank aanvragen of overlegging van stukken doen bevelen (bv. een bewijsstuk dat uw broer in handen zou hebben)

Creatief
Topic Starter

#5 , 23 dec 2008 17:03

Weg
Laatst gewijzigd door Creatief op 14 aug 2010 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.

3399AAaa

#6 , 23 dec 2008 18:27

maar heeft u ook al een boedelbeschrijving laten doen nav het overlijden van uw moeder?
u kan altijd een nieuwe notaris vorderen.
als u zeker bent dat nav de boedelbeschrijving dingen verzwegden zijn moet u de notaris dwingen om daar naar te vragen bij uw vraag en er ook goed op toekijken dat de notaris al wat u vraagt en zegt in zijn akte opneemt. als hij weigert is hij strafrechtelijk in de fout (en zeg hem dat ook maar)

als u bewijzen in handen heeft van zaken die bij de boedelbeschrijving niet zijn aangegeven, en de boedelbeschrijving is al afgesloten dan kan u :
- een strafvordering instellen: de onderzoeksrechter neemt het dan van u over en zal alles onderzoeken.
- een vordering voor de burgerlijke rechtbank doen: u moet dan zelf de bewijsstukken voorleggen en heeft de procedure zelf in de hand. als ook de notaris fout is en u heeft bewijzen, dan moet u hem mee dagvaarden.
resultaat van de twee (algemeen gezegd) zal idem zijn als alles correct verloopt: wie gelogen heeft is zijn aandeel kwijt over dat deel waarover hij loog en moet dat direct aan de anderen afgeven.
!!let wel: u heeft zelf ook de plicht om te zeggen wat u in bezit had of gehad heeft op de dag van het overlijden.

Creatief
Topic Starter

#7 , 23 dec 2008 20:02

Weg.
Laatst gewijzigd door Creatief op 14 aug 2010 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.

3399AAaa

#8 , 24 dec 2008 11:26

sorry, niet dat ik u niet wil helpen, maar uw situatie lijkt me iets complexer. het gevaar bestaat dat u dan foute info krijgt

als uw vaders nalatenschap volledig is verdeeld moet u daar niks meer van aangeven, tenzij er fraude is gepleegd. daar spelen ook nog de regels van de verjaring. daarbovenop oefende uw moeder wschl ook nog rechten uit in uw vaders nalatenschap, zoals bv vruchtgebruik. en dan zijn er misschien ook nog onroerende goederen in het spel

een boedelbeschrijving is een inventaris van alles wat in iemands vermogen zit op moment van zijn dood. iedereen die goederen in bezit heeft (gehad) moet dat bekennen. de notaris maakt daar een akte van op

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”