successieregeling getekend

jessente
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

successieregeling getekend

#1 , 23 dec 2016 17:39

Schoonmoeder overleden. Haar man 8 jaar terug ook al.
Ze hadden 3 kinderen. 2 zonen en 1 dochter. Eén van de zonen is overleden enkele jaren terug.
Dus de 3 erfgenamen zijn nu 1 zoon, 1 dochter en de dochter(= kleindochter) van de overleden zoon.
Schoonmoeder heeft testament opgemaakt waarmee de kleindochter niet akkoord gaat. De 3 erfgenamen hebben wel het successiepapieren afgetekend.
Vraag:
-kan het testament betwist worden?
-is er een verjaring om een betwisting in dienen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 23 dec 2016 23:00

Er zijn voorwaarden verbonden aan een testament. Zowel qua vorm als inhoud. Zo moet die kleindochter minstens 25 % krijgen van de erfenis van haar grootmoeder. Zij kan, als dat niet zo is, terecht niet akkoord gaan.
Welk is de reden?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

jessente
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 dec 2016 12:33

Beste Wanton,
om een lang verhaal kort te maken. De grootmoeder van de kleindochter heeft in het verleden haar (overleden) zoon en kleindochter meermaals geholpen. Dit zowel financieel als ook met vastgoed.
Ik denk dat ze, via haar testament, een 'correctie' heeft willen doorvoeren voor de 2 andere erfgenamen.
Nu is de kleindochter blijkbaar niet zo fijngevoelig om dit in te zien. Genoeg is dan toch niet genoeg.
Vandaar de vrees en de vraag van de andere erfgenamen of er een verjaring staat op het indienen van een betwisting.
Zoals ik al zij in mijn eerste reactie, de kleindochter heeft wel de successieregeling van het testament ondertekend. Ik weet niet of dit een argument is.
Graag een reactie.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”