Ouders met schulden

DavidM080698
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Ouders met schulden

#1 , 18 nov 2016 14:51

Kan er iemand mij helpen: mijn moeder heeft heel veel schulden maar heb geen zin om deze te betalen wanneer zij komt te sterven. Vanaf wanneer kan ik een aanvraag indienen om geen erfenis en ook geen schulden te ontvangen? Wanneer ze overleden is? En bij wie moet ik dan daarvoor zijn?

Alvast bedankt voor de reacties.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie

#2 , 18 nov 2016 14:57

Zijn je ouders stervende ?

Het zou misschien mogelijk zijn dat ze u nog overleven.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

DavidM080698
Topic Starter

#3 , 18 nov 2016 15:03

Mijn vader is al gestorven maar mijn moeder is ni stervend maar ligt in het ziekenhuis (ze is in de 80) en doe haar betalingen en er staat een hoop miserie ons te wachten en vrees dat dit ni op een paar jaar in orde zal zijn

Reclame

denlowie

#4 , 18 nov 2016 15:09

Als je moeder overleden is dan pas kan je u erfdeel weigeren !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21

#5 , 18 nov 2016 16:02

Mijn vader is al gestorven maar mijn moeder is ni stervend maar ligt in het ziekenhuis (ze is in de 80) en doe haar betalingen en er staat een hoop miserie ons te wachten en vrees dat dit ni op een paar jaar in orde zal zijn
Verwerp de erfenis. Doe eerst wel de berekening. Als uw moeder €50.000 schulden heeft, maar wel een eigen woning die €250.000 waard is, is het niet verstandig om de erfenis te weigeren.

U kan de erfenis ook aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving, als je zelf niet goed kan inschatten of je de erfenis nu al dan niet moet aanvaarden (of de opbrengsten groter zijn dan de schulden).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Poene

#6 , 18 nov 2016 17:59

U kan de verklaring van verwerping doen op de griffie van de rechtbank van eerste aanleg ofwel bij een notaris.

Nadat de Potpourri-V wet van kracht is, zal dit alleen nog bij een notaris kunnen gebeuren. Dit zal binnen de komende maanden ingevoerd worden.
Bij de griffie zal men geen verklaring van verwerping meer kunnen doen (zodat die zich kunnen focussen op andere zaken).

De verwerping zal dan gratis zijn voor de burger. (De notaris kan van een intern fonds 100 EUR recupereren voor zijn werk.)
Als er onroerende goederen in de erfenis aanwezig zijn, zal u wel een bedrag aan de notaris moeten betalen voor de verwerping.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”