een gewetensvraag

mariootje
Topic Starter

een gewetensvraag

#1 , 08 dec 2008 06:05

stel een kind komt al dertig jaar niet meer naar huis , en de ouder maakt een testament op zodat dat kind enkel zijn voorbehouden deel krijgt of de ouder schenkt de andere kinderen allemaal een som geld behalve dat ene kind niet om reden dat hij al die jaren niet heeft omgekeken naar de ouder , kan dat kind na de dood van de ouder toch de rekeninguittreksels van de laatste 10 jaar opvragen en aan de rechtbank ook die som geld vragen dat de anderen hebben gekregen ?
wordt de wens van de ouder dan helemaal niet meer gerespecteerd

het zijn allemaal je kinderen en je wil voor iedereen het beste en gelijk doen , maar als de ene bv nooit naar huis komt en een ander drinkt en alkoholieker is ,en niet naar zijn eigen kinderen omkijkt en een ander kind wel goed is , vinden jullie dan niet dat de gene die niet meer naar huis komt en de alkoholieker minder recht hebben op de erfenis en dat rechtsreeks naar hun kinderen gaat of ze enkel een voorbehouden deel mogen krijgen of enkel het vruchtgebruik , en de derde wel zijn deel heeft gekregen , natuurlijk is dat dan weer niet eerlijk tegenover de kleinkinderen van de derde persoon, omdat die langer moeten wachten op hun erfenis , vind ik dat de eerste twee kinderen het deel dat zij minder geerfd hebben niet kunnen opeisen na de dood van de ouder ,

wat is jullie mening hierover ?

dank voor een reactie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 08 dec 2008 10:44

Mariootje
Een drankzuchtige is een zieke die geholpen moet worden.
Wat is de reden waarom de derde niet meer thuis komt. Ook ouders kunnen hierin fout hebben gedaan.

Indien je zijn voorbehouden deel geeft, dan is er in principe niets mis. Ik zou persoonlijk dat andere deel dan aan zijn kinderen geven zodat elk gezin toch evenveel krijgt. De kinderen van de derde kan je moeilijk verantwoordelijk stellen voor de houding van de ouder. Aangezien de derde persoon niet meer thuis komt, vervreemden de kinderen ook van hun grootouders. Soms hebben ze meestal geen andere keuze.

Ik zou het persoonlijk niet kunnen één van mijn kinderen minder te geven dan de andere. Je moet dit op termijn bekijken. Je geeft dan zelf de aanleiding om een grote familieruzie te starten. De kinderen zijn tenslotte nog steeds broers en zussen onder elkaar: bloedverwanten.

Indien de derde persoon niets krijgt, dan kan hij al de rekeninguittreksels opvragen van de laatste 10 jaar.

Een goede raad: geef elk kind evenveel, desnoods geef je een stukje aan de kinderen van de derde persoon. Op deze manier spreekt je geweten dan ook niet.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”