stichting oprichten

mariootje
Topic Starter

stichting oprichten

#1 , 06 dec 2008 07:22

kan ik mijn onroerende goederen in een opgericht fonds onderbrengen , zodat mijn kinderen en kleinkinderen het vruchtgebruik of het genot kunnen hebben van de huur , maar ze het onroerend goed niet kunnen verkopen na mijn dood , en hoe lang kan die regel tellen? vb 50 jaar en dan pas kan het geld verdeeld worden of kan het onroerend goed verkocht worden

hopelijk begrijpen jullie een beetje waar ik naartoe wil of wat mijn bedoeling is , dat mijn kinderen en kleinkinderen nu niet het hele kapitaal kunnen opsouperen

carina

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart
Beheerder
Juridisch actief: Ja

#2 , 06 dec 2008 14:53

De materie "Stichting" is dusdanig complex dat het echt maatwerk betreft. U maakt best eens een afspraak met bijvoorbeeld een Deloitte Fiduciaire om met hen te bespreken hoe je dergelijke constructie kan opzetten.

Succes.

j.demoor

#3 , 07 dec 2008 12:49

“Art.27.Een stichting wordt opgericht door een rechtshandeling van één of meer natuurlijke personen...waarbij een vermogen wordt aangewend ter verwezenlijking van een bepaald belangeloos doel. De stichting mag geen stoffelijk voordeel verschaffen aan de stichters, de bestuurders, of enig ander persoon, behalve, in dit laatste geval, indien dit kadert in de verwezenlijking van het belangeloos doel...”(V.Z.W.-Wet 27 juni 1921).

‘dat mijn kinderen en kleinkinderen nu niet het hele kapitaal kunnen opsouperen’ is mijns inziens geen belangloos doel.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

mariootje
Topic Starter

#4 , 08 dec 2008 05:50

wat is dan volgens u een belangeloos doel

welke mogelijkheden bestaan er dan wel nog dat het onroerend goed blijft of het kapitaal en dat de erfgenamen enkel het vruchtgebruik genieten of erven , en kan dit ook voor de kleinkinderen

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”