ERFENIS OPEISEN

robin1
Topic Starter

ERFENIS OPEISEN

#1 , 07 dec 2008 16:36

een aantal maanden terug is mijn vader komen te overlijden.sinds kort merk ik dat mijn moeder enorm veel geld uitgeeft.er is nml een man in haar leven die een pak schulden heeft en mijn moeder onderhoud die man dus.als ze aan dit tempo verder doet is ze binnen het jaar al haar geld kwijt.
kan ik dit als enige erfgenaam stoppen of moet ik machteloos toezien hoe mijn moeder alles vergooit?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 07 dec 2008 17:16

Beste ,

wat is er met vaders erfdeel gebeurd? Ik hoop dat dit niet aan moeder gelaten is! De kinderen erven de blote eigendom , terwijl moeder het vruchtgebruik heeft. in dit systeem kan zij al zeker niet vaders deel 'opdoen'. Maar zoiets moet je zelf organiseren. Elke bank kan dat voor U regelen. Op die manier ben je toch al zeker van dat deel.
Moeder kan natuurlijk altijd haar geld weggeven , daar kan je op dit moment weinig tegen doen. Alleen als je bij haar overlijden kan bewijzen wie het heeft ontvangen , kan je dat terug opeisen.
Praat dus nu met uw moeder en eis vaders deel op. Zet dat zo vlug mogelijk op naam van de kinderen, met vruchtgebruik voor haar.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

robin1
Topic Starter

#3 , 07 dec 2008 18:27

ik heb daar natuurlijk al aan gedacht om vader zijn deel op te eisen maar ik wil mijn moeder eigenlijk ook niet in de problemen brengen.
ik neem aan dat het huis dan moet geschat worden en ze me dan de helft moet uitbetalen(of niet?)
en als dat zo is vrees ik dat ze dat niet kan.
ik heb bewijzen dat ze om de paar dagen geld afhaalt van haar spaarrekening .ik heb nml een volmacht over haar geld en zie dus alle uitgaven.
ik denk dat ik misschien best eens contact opneem met een advocaat.

Reclame

Creatief

#4 , 07 dec 2008 18:29

We hebben het tegengestelde aan de hand. Ik heb het gisteren pas ontdekt. :oops: :oops: :oops:
Vader overleed 15 jaar geleden. In de aangifte stond dat de kinderen de blote eigenaar werden van roerende en onroerende goederen. Moeder beschikte enkel over het vruchtgebruik ervan.

Bij de deling van vaders nalatenschap kregen we maar beperkt geld. Moeder eiste de helft van de verkoopsom van de bossen op (net voor vaders overlijden verkocht aan de Staat). De andere helft werd verdeeld onder de kinderen.

In 2000 werd het oudershuis verkocht. Moeder verhuisde naar een zorginstelling. Bij de verkoop van het huis weerhield moeder iets meer dan de helft van het geld.

In januari 2008 overleed ons moeder en liet 3 erfgenamen na.
DAT geld zit nu in TAK 23-verzekeringen, met mijn jongste broer als enige begunstigde.

Momenteel zijn we alles aan het verzamelen om de inkorting te vragen bij de Rechtbank van Eerste Aanleg.

Toch mijn eerste prangende vraag is: hoe zit het met het geld (uit verkoop van het huis en bossen) dat moeder of onze broer belegd heeft in Tak23 met zichzelf als begunstigde? Het is tenslotte geld dat uit de nalatenschap van ons vader kwam en waar alle kinderen de blote eigenaar van waren.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”