We hebben het tegengestelde aan de hand. Ik heb het gisteren pas ontdekt.
Vader overleed 15 jaar geleden. In de aangifte stond dat de kinderen de blote eigenaar werden van roerende en onroerende goederen. Moeder beschikte enkel over het vruchtgebruik ervan.
Bij de deling van vaders nalatenschap kregen we maar beperkt geld. Moeder eiste de helft van de verkoopsom van de bossen op (net voor vaders overlijden verkocht aan de Staat). De andere helft werd verdeeld onder de kinderen.
In 2000 werd het oudershuis verkocht. Moeder verhuisde naar een zorginstelling. Bij de verkoop van het huis weerhield moeder iets meer dan de helft van het geld.
In januari 2008 overleed ons moeder en liet 3 erfgenamen na.
DAT geld zit nu in TAK 23-verzekeringen, met mijn jongste broer als enige begunstigde.
Momenteel zijn we alles aan het verzamelen om de inkorting te vragen bij de Rechtbank van Eerste Aanleg.
Toch mijn eerste prangende vraag is: hoe zit het met het geld (uit verkoop van het huis en bossen) dat moeder of onze broer belegd heeft in Tak23 met zichzelf als begunstigde? Het is tenslotte geld dat uit de nalatenschap van ons vader kwam en waar alle kinderen de blote eigenaar van waren.