schenking - vooroverlijden - bedongen terugkeer

guyken
Topic Starter

schenking - vooroverlijden - bedongen terugkeer

#1 , 01 dec 2008 21:34

graag uw reactie op het volgende:

1. schonk mijn enige dochter enige tijd terug, 100.000 euro (via bank & aangetekend schrijven)
2. zij gebruikt deze schenking voor aankoop eigen woning en aanpassingen
3. haar vriend 'leent' een identiek bedrag met hetzelfde oogmerk
4. ze zijn dus beiden eigenaar, elk voor ongeveer de helft van de door hen betrokken woning

quid met mijn gift in geval van vooroverlijden van:

a. mijn dochter
b. haar partner
c. beiden

1. keert schenking terug naar de schenker ?
2. kan ik ten alle tijde een addendum (?) van bedongen terugkeer aan de schenking koppelen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 02 dec 2008 19:56

Aangezien U vraagt of het nog mogelijk is een terugkeer te bedingen, neem ik aan dat U dit destijds vergeten bent te doen (en het is volgens mij nu te laat maar is het ook niet nodig).

Als uw dochter overlijdt ZONDER KINDEREN, keert die 100.000 naar U terug door de wettelijke terugkeer maar enkel als dat geld (onderlijn dat) nog aanwezig is in haar vermogen bij haar overlijden.
Aangezien ze het heeft verbruikt, kan er niets terugkeren.
(heeft ze wel kinderen, dan kwam er al sowieso niets terug)

Als de partner eerst sterft gebeurt er niets met de schenking.
Als ze beiden sterven (samen) erven ze niet van elkaar.

U en haar moeder zullen wel erven (dus de gewone erfenis; een deel van het huis) van haar als ze geen kinderen heeft).

Er zijn te veel mogelijkheden om elke situatie te bespreken (wettelijk samenwonen of niet - kinderen of niet - testament of niet - ...).

Hoe dan ook: door de omzetting van het geschonken geld in een half huis kan het geld nooit meer terug komen bij U als schenker.
Het is aan uw dochter om haar toestand (erfenis) te regelen EN dit elke keer aan te passen aan haar wijzigende gezinssituatie.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”