verwerping nagaan

hardlife
Topic Starter

verwerping nagaan

#1 , 30 nov 2008 21:22

Geachte juristen,

Ik weet dat indien men een nalatenschap wenst te verwerpen dat men hiervoor een verklaring dient af te leggen ter griffie van de rechtbank van eerste aanleg op de plaats waar de nalatenschap open valt. Als ik mij hierin niet vergis wordt dit ook gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad?

Graag wens ik te weten te komen of een bepaald persoon een nalatenschap van in 1995 al dan niet heeft verworpen? Kan ik deze informatie verkrijgen door langs te gaan bij de desbetreffende griffie waar dit destijds diende te gebeuren en kunnen zij dit natrekken voor mij?

Alvast bedankt !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 01 dec 2008 19:48

Als ik mij hierin niet vergis wordt dit ook gepubliceerd in het Belgisch
Staatsblad?

Volgens mij niet; wat wel gepubliceerd is een oproep tot erfgenamen indien er niemand komt opdagen.

Graag wens ik te weten te komen of een bepaald persoon een nalatenschap van in 1995 al dan niet heeft verworpen? Kan ik deze informatie verkrijgen door langs te gaan bij de desbetreffende griffie waar dit destijds diende te gebeuren en kunnen zij dit natrekken voor mij?

Ik denk dat U in dit geval een persoonlijk (ernstig) belang zal moeten aantonen. Bedenk dat de griffier bij mijn weten géén nota neemt van de "stamboom" van de overledene en dat U dus evenmin zal kunnen bewijzen wie U als erfgenaam bent.

Als het om een onroerend goed zou gaan, kunt U NIET terecht bij de hypotheekbewaarder want erfenissen worden niet overgeschreven (een mankement in het Belgisch onroerend recht).

Bij de ontvanger van de registratie zal U alleen de aangifte van nalatenschap mogen inzien als U een erfgenaam bent (of kind of ... daarvan). In het andere geval moet U een bevelschrift van de vrederechter hebben.

(ik zie het dus niet zo goed zitten) (maar ben wel benieuwd naar andere antwoorden)

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”