Risico's bij schening?

bosii
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Re: Risico's bij schening?

#16 , 28 sep 2016 16:06

Kan iemand in voor mij verstaanbare taal uitleggen, of het geschonken goed kan teruggevorderd worden door schuldeisers van de schenker, indien deze na de schenking of ervoor schulden maakt/ heeft gemaakt?

Hartelijk dank en mijn excuses dat ik het vorige antwoord niet volledig begreep.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Hof van Commerce

#17 , 28 sep 2016 23:31

Kan iemand in voor mij verstaanbare taal uitleggen, of het geschonken goed kan teruggevorderd worden door schuldeisers van de schenker, indien deze na de schenking of ervoor schulden maakt/ heeft gemaakt?

Hartelijk dank en mijn excuses dat ik het vorige antwoord niet volledig begreep.
Als die schulden na de schenking worden gemaakt niet nee.
Als er voor de schenking schulden gemaakt zijn kan de schuldeiser proberen aantonen dat de schenkers zichzelf expres onvermogend hebben gemaakt en aldus de schuldeiser bedrieglijk hebben benadeeld.

Bij een schenking van onroerend goed gaat de notaris voorafgaandelijk de schenking nagaan bij overheden en sociale zekerheid of er daar schulden zijn. Ook schulden die het onroerend goed belasten worden nagegaan.

Ik ken de schenkers natuurlijk niet, maar je maakt je waarschijnlijk net iets te veel zorgen.

bosii
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#18 , 03 okt 2016 19:07

Bedankt voor je reactie. Dit is duidelijk voor mij :)

De reden waarom ik mij een beetje zorgen maak over de schenking is omdat de schenkers in het verleden een faillisement van een eigen zaak hebben voorgekregen. Maar ik denk inderdaad dat ik mij zorgen maak om niets.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”