Attest van erfopvolging

wanton

Re: Attest van erfopvolging

#16 , 22 aug 2016 17:26

Dat document, die akte van gifte , zou ik toch ook eens willen zien. Die zijn niet wederzijds, eigenlijk zijn het twee individuele, gelijktijdige zgn. spiegelcontracten, waarvan slechts één ooit van toepassing kan zijn. Maar als die niet herroepen zijn, kan daar toch gevolg aan gegeven worden.
Hoe is één en ander geformuleerd? Voorbeeld : staat er op vermeld dat de begunstigde de echtgenote is of enkel de naam? Na echtscheiding blijft men dezelfde naam hebben, waardoor men toch de begunstigde kan zijn van de ex-partner.

U zal zich toch tot een notaris moeten wenden.

Ter vergelijking : een man neemt een levensverzekering met zijn vrouw als begunstigde bij overlijden. 15 jaar later is er een scheiding en hij hertrouwt. De clausule van begunstiging wordt niet aangepast. Man overlijdt tijdens een fietstocht : zijn ex heeft de verzekering ontvangen!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
anton65

#17 , 22 aug 2016 18:44

Ook mijn gedacht Asperger, maar wel 380 € kwijt ! Is dit willekeur ?

wanton

#18 , 22 aug 2016 23:39

Een akte van gifte is nog niet geregistreerd. De Registratie is op de hoogte van het bestaan maar heeft geen inzage op de inhoud. Dit is de normale werkwijze. Vermits men bij de opmaak niet weet - het zijn dus 2 gelijktijdige, afzonderlijke documenten- welk zal gebruikt worden , wordt de uiteindelijke registratie slechts gedaan bij het eerste overlijden van de partners. Het document van de andere partner komt te vervallen.
De Registratie heeft dus correct gehandeld = geen willekeur. Een notaris zal dit moeten uitspitten : is het document nog van kracht
ten gunste van de ex of is de formulering dusdanig dat de akte geen uitwerking meer heeft. Cfr. mijn vorig bericht.
Dit zijn zaken waar moet op gelet worden bij een echtscheiding, het kan onverwachte gevolgen hebben.
Toet-anch-Amon

Reclame

asperger
Juridisch actief: Nee

#19 , 22 aug 2016 23:53

Wat ik in deze geschiedenis niet begrijp is hoe het mogelijk is dat een document van gifte dat getekend is X aantal jaren voor het huidige huwelijk ter gelegenheid van een vorig huwelijk nog bindend kan zijn voor een volgend huwelijk dat x aantal jaren na de gifte is afgesloten.

Ik zie ook niet in, als het document nog niet geregistreerd zou zijn, waarom een notaris dat nu nog zou doen, tenzij hij graag problemen veroorzaakt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton

#20 , 23 aug 2016 08:35

Men kan het ook zo stellen : de Registratie verplicht , en terecht, de/een notaris nu op te lossen wat eerder bij de echtscheiding niet is gedaan.
Die notaris zal alleszins een verklaring moeten geven aan de Registratie. Deze kan dat document niet negeren.
Toet-anch-Amon

anton65

#21 , 23 aug 2016 10:25

Dacht ik ook Asperger. Maar wel 380 € kwijt. Willekeur ?

wanton

#22 , 23 aug 2016 13:14

Dacht ik ook Asperger. Maar wel 380 € kwijt. Willekeur ?
Blijf jij volharden?
Toet-anch-Amon

anton65

#23 , 24 aug 2016 09:54

mijn excuses voor het dubbel gebruik, Wanton.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”