ongeboren kind

future
Topic Starter

ongeboren kind

#1 , 10 nov 2008 06:40

Mijn situatie: ik heb twee kinderen uit een vorig huwelijk, en woon feitelijk samen met mijn vriend. Ik ben op dit moment een paar maanden zwanger. Zelf heb ik geen eigendommen.
Mijn vriend heeft geen kinderen. Zijn ouders zijn overleden, hij heeft enkel nog zijn zussen. Hij heeft een eigendom en een aantal beleggingen. Op dit moment hebben we geen van beiden een testament opgemaakt.
Wat we ons afvragen: ons kind erkennen kan in onze gemeente pas vanaf de zesde maand van de zwangerschap. Maar wat gebeurt er als hij nog voor de geboorte van ons kind overlijdt? Heeft ons kind dan recht op zijn nalatenschap, of gaat die naar zijn zussen? En wat bijvoorbeeld met zaken als onze inboedel? Die is volledig van mij, maar ik kan dat van de meeste dingen niet bewijzen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 10 nov 2008 11:04

Ik durf me niet uitspreken over samenwonenden , maar voor gehuwden geldt het volgende.
Een kind , dat levensvatbaar is en geboren wordt tot de 300e dag na het overlijden van de vader , wordt verondersteld zijn kind te zijn en komt in aanmerking voor de erfenis.
Ik durf veronderstellen dat dit ook zo geldt voor samenwonenden , waarvan de samenwoonst kan bewezen worden.
Misschien is het wel best dat U zich laat registreren op het gemeentehuis als wettelijk samenwonenden.
Dit kind zal dus erven van zijn vader en alle ander personen uitsluiten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 nov 2008 12:07

Als partijen niet gehuwd zijn geldt er geen vermoeden van vaderschap, zoals bij gehuwden.

Wel kan het vaderschap bij vonnis worden vastgesteld. Dit kan ook nog nadat de vermoedelijke vader overleden is.

scorpioen

Reclame

JPV
Juridisch actief: Ja

#4 , 10 nov 2008 19:47

Als partijen niet gehuwd zijn geldt er geen vermoeden van vaderschap, zoals bij gehuwden.

Wel kan het vaderschap bij vonnis worden vastgesteld. Dit kan ook nog nadat de vermoedelijke vader overleden is.

scorpioen
Dit gaat zelfs "extreem" (in de positieve zin) ver. Een advocate uit Ieper kreeg het zo ver dat een persoon, waarvan ze vermoede dat het haar vader was, na zijn overlijden nog als vader beschouwd werd. Haar "vader" had namelijk gans zijn leven geweigerd om haar te erkennen, maar had tevens geweigerd om een DNA-test uit te voeren. De rechter leidde uit dat weigeren af dat hij wel degelijk de biologische vader was van de advocate.

Die vader was trouwens ook niet getrouwd met de moeder van die advocate uit de westhoek, kan dus vergelijkbaar zijn met deze zaak (indien er ooit twijfel zou zijn).
Dit vonnis van cassatie werd later nog bevestigd.

future
Topic Starter

#5 , 12 nov 2008 13:16

Misschien is het wel best dat U zich laat registreren op het gemeentehuis als wettelijk samenwonenden.
Dat zou in dit geval inderdaad het probleem allicht grotendeels oplossen. Alleen is wettelijk samenwonen in ons geval fiscaal nadeliger.
Intussen heb ik wel begrepen dat een ongeboren kind kan erven als het erkend is.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”