schenking bankgift met volmacht voor schenker op bankrekening

mae
Topic Starter

schenking bankgift met volmacht voor schenker op bankrekening

#1 , 26 jul 2016 14:20

Enkele jaren geleden schonk mijn vader via een bankgift een bedrag op mijn bankrekening. Ik heb hem toen volmacht gegeven op deze bankrekening, zodat hij indien nodig terug kon beschikken over het geld.
Er werden onderling geen documenten opgemaakt over deze schenking.
Hij heeft een korte tijd nadien een deel van het bedrag opgenomen om een aankoop te doen.
Verleden jaar heb ik de rekening gesloten en het resterende bedrag naar een andere bankrekening overgeheveld.
Wordt deze bankgift juridisch gezien als een schenking beschouwd?
Moet ik dit bij zijn overlijden aangeven, voor het samenstellen van de fictieve massa.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 jul 2016 17:19

Schenkingen van roerende goederen moeten alleszins niet in de successieaangifte worden vermeld indien ze meer dan drie jaar voor het overlijden plaatsvonden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton

#3 , 26 jul 2016 18:23

Goed gedaan Mae, om uw vader alsnog volmacht te geven. Zo geeft u hem de mogelijkheid om de schenking terug zelf op te nemen. Zo iets begrijp ik niet!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

mae
Topic Starter

#4 , 26 jul 2016 19:51

Hij heeft een korte tijd nadien een deel van het bedrag opgenomen om een aankoop te doen.

Ja, ik ben te goed zeker?

Weet iemand het antwoord op deze vragen :
Wordt deze "bankgift" juridisch gezien als een schenking beschouwd (omwille van de volmacht die hij had en het terugnemen van een deel)?
Moet ik deze bankgift bij zijn overlijden melden, bij het samenstellen van de fictieve massa.

asperger
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 jul 2016 20:00

Samenstellen fictieve massa is enkel nodig ingeval van verdeling erfenis tussen verschillende erfgenamen/begunstigden..
Strikt genomen zijn er twee giften: één van uw vader aan u ; en één van u aan uw vader
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton

#6 , 26 jul 2016 21:38

Indien die schenking meer dan 3 jaar voor zijn dood is gebeurd, moet u ze niet vermelden.
Nog even : het idee van een schenking is dat het geschonken bedrag niet langer deel uitmaakt van het vermogen van de schenker, onherroepelijk.
Als u toch ergens die schenking kan bewijzen, zou u het bedrag dat uw vader terugnam ( met uw goedkeuring?) kunnen beschouwen als een schuld van hem/zijn nalatenschap aan u.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”