Rusthuiskosten verhalen op kleinkinderen

wanton

Re: Rusthuiskosten verhalen op kleinkinderen

#16 , 11 jul 2016 19:28

Rustig mensen. Bij ten laste name van rusthuiskosten zijn (sommige) kinderen onderhoudsplichtig. iets anders gaat of kan het OCMW niet recupereren bij de familie. Er wordt wel gewoonlijk navraag gedaan bij de Registratie of er tegoeden worden aangegeven bij het overlijden van de resident. Daar zal het OCMW dan wel terugbetaling vragen - en terecht. Het kan immers niet dat de gemeenschap de kosten draagt en dat anderen met de centen gaan lopen. In voorkomend geval zal er geen nalatenschap zijn : geen tegoeden , geen schulden.
Bedragen die het OCMW uitkeert als leefloon of kosten rusthuis zijn in principe niet terugvorderbaar. Dat behoort tot de sociale taak van het OCMW.
Wat vragen zij wel terug :
- voorschotten in afwachting van pensioen, verzekeringsgeld, ...
- leefloon indien uitgekeerd wegens volledige inbeslagname loon, uitkering of derg. omwille achterstand alimentatie

Een weigering van de erfenis zal in deze niet nodig zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Dust
Topic Starter

#17 , 11 jul 2016 20:54

Bedankt LeenW!

wanton

#18 , 11 jul 2016 23:06

Gelooft Dust mij niet of is dat maar een gevoel?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Dust
Topic Starter

#19 , 12 jul 2016 09:01

Beste wanton,
mijn excuses wanneer ik je dit gevoel gegeven heb. Ik had je bericht gemist omdat het op een 2de pagina terecht gekomen is. Dat had ik niet gemerkt en daarom had ik gisteren niet gereageerd op je advies.
Daarom, van harte bedankt voor je reactie, die trouwens heel verhelderend is én een duidelijk antwoord geeft op mijn vraagstelling. Nogmaals, mijn oprechte dank!
Ook bedankt aan alle anderen om jullie spontane hulp! Het geeft een goed gevoel te weten dat er nog heel wat mensen zijn die de tijd willen nemen om mensen met vragen en problemen belangeloos te helpen. Moge jullie het nog lang willen doen!
Bedankt, dust

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”