kind onterven via maatschap

mae
Topic Starter

kind onterven via maatschap

#1 , 09 jul 2016 10:21

Kan iemand mij antwoord geven op volgende vragen :
Kan een vader die hertrouwd is zijn kinderen uit het eerste huwelijk volledig onterven van zijn eigen onroerende goederen en zijn deel uit de gemeenschappelijke onroerende goederen, via een maatschap?
Kan hij op deze manier de kinderen van zijn 2e echtgenote eigenaar maken van deze goederen?
Blijven de kinderen uit het 1e huwelijk desondanks hun reservataire rechten behouden op deze onroerende goederen ?
Kunnen de kinderen uit het 1e huwelijk ergens achterhalen of vader een maatschap opgericht heeft ?
Dank voor uw reactie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 09 jul 2016 10:44

ik heb me die vraag ook al gesteld, maar ik vemoed dat het antwoord néé is. Immers: dan zou deze rechtsfiguur toch constant toegepast worden om personen te onterven? En ik denk dat je een belangrijk gegeven niet uit het oog mag verliezen: elk lid van de maatschap moet een inbreng doen en is persoonlijk verantwoordelijk voor zijn inbreng; Bijgevolg denk ik dat als persoon A de enige is die een heel vermogen inbrengt in het maatschap en personen B, C en D peanuts. Deze personen ook maar peanuts zullen krijgen bij het overlijden van A.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 jul 2016 11:49

Art uit TRENDS is 2 jaar oud
Art van De Neve is zelfs 7 jaar oud.
Is die wet ondertussen al wel goedgekeurd? Anders is het totaal nutteloos die info hier zo te vermelden zonder verder commentaar.
D'r zijn er hier nog geweest die gewoon GOOGLE kopieerden.

sloeberken

#5 , 09 jul 2016 15:46

Als je mail stuurt naar advocaat Elfri de Neve krijg je zeker antwoord, maar hier staan voldoende wetsartikels bij.
Bij de uitgebreide uitleg van advocaat De Neve hoef ik geen commentaar bij te voegen.
Wanneer gaat die kritiek eens ophouden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mae
Topic Starter

#6 , 11 jul 2016 08:37

Kan iemand een antwoord geven op de vragen die ikzelf gesteld heb? Dank u.

eylis

#7 , 11 jul 2016 13:34

Mae, zoals ik in mijn eerste post meldde: nee ik denk dat het niet kan.

mae
Topic Starter

#8 , 11 jul 2016 16:20

OK. Dank u.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”